Arbetsbeskrivning
Doktorand i didaktik med inriktning svenska, inom forskarskolan Utbildning, lärande och globalisering
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi (EDU) bedriver forskning, forskarutbildning, grundutbildning och uppdragsutbildning inom pedagogik, didaktik och utbildningssociologi.
Vid EDU finns också flera masterprogram. EDU har drygt 270 anställda varav runt 185 lärare/forskare, 55 doktorander och 30 administratörer. Mer information om institutionens verksamhet hittar du på www.edu.uu.se.
Forskarskolan Utbildning, lärande och globalisering
Som doktorand kommer du vara knuten till forskarskolan Utbildning, lärande och globalisering (https://mau.se/forskning/forskarutbildning/forskarskolor/forskarskola-utbildning-larande-och-globalisering/). Temat för forskarskolan innebär att de antagna doktoranderna undersöker betydelser och konsekvenser av att förskola, skola och högre utbildning i allt ökande utsträckning befinner sig i ett internationellt sammanhang med migrationsströmmar, globala policyaktörer och multinationella företag. Hur kan detta förstås socialt, kulturellt, historiskt och utifrån ett lärandeperspektiv? Inom ramen för forskarskolan fokuseras tre områden: 1) Globaliseringsprocesser och utbildning; 2) Språk, lärande och internationalisering; 3) Interkulturella och normkritiska perspektiv på förskola, skola och lärarutbildning.
Didaktik
Didaktik som forskningsfält och kunskapsområde behandlar frågor om utbildnings- och undervisningsinnehåll. Didaktikämnet har djupa rötter i både vetenskapliga traditioner och undervisningspraxis. De forskningsfrågor som utgör didaktikens kärna uppstår i mötet mellan ett särskilt stoff och den undervisning om och det lärande av detta stoff som sker i en verksamhet av något slag. Det blir därför intressant att exempelvis studera vad undervisningen innehåller och vad som gör detta val legitimt, vem som undervisningen avser och hur dennes lärande sker, hur stoffet hanteras i undervisningen samt vem som har makt över urvalsprocesserna. Didaktik som forskningsfält och kunskapsområde behandlar således frågor som finns i skärningspunkten mellan ett verksamhets-/kunskapsområde och utbildning, undervisning, lärande och socialisation.
Beskrivning av tjänsten i didaktik med inriktning svenska
För denna doktorandanställning, som gäller senare del av forskarutbildning i didaktik, välkomnas särskilt ansökningar som förhåller sig till forskarskolans teman genom att behandla didaktiska frågor inom de forskningsområden som finns representerade inom forskningsmiljön Studier av språkliga praktiker (STOLP) vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi. Här bedrivs en mångsidig forskning inriktad på olika aspekter av barns och ungas enspråkiga såväl som flerspråkiga praktiker i och utanför förskola och skola. Det rör bland annat läs- och skrivutveckling, läs- och skrivundervisningens och litteraturundervisningens utformning och språkets roll i alla lärares undervisningspraktiker. De senaste åren har ett speciellt fokus satts på frågor om läs- och skrivpraktiker i olika skolämnen och skillnader och likheter mellan de ämnesspråk som karaktäriserar dessa ämnen. Mer information om verksamheten inom forskningsmiljön hittar du på https://www.edu.uu.se/forskning/didaktik/stolp/.
Utbildning för denna tjänst på forskarnivå omfattar två år och finansieras med anställning som doktorand. Doktoranden förutsätts bedriva sin utbildning på forskarnivå på heltid och aktivt delta i institutionens verksamhet. Undervisning eller annan tjänstgöring vid institutionen motsvarande högst 20 procent kan förekomma. Utbildningen förlängs i motsvarande omfattning.
Behörig att antas till utbildning på forskarnivå i didaktik vid Uppsala universitet är den som a) avlagt examen på avancerad nivå, b) fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper samt c) har med godkänt resultat genomfört kurser inom utbildning på lägst grundnivå innefattande minst 90 högskolepoäng didaktik. Särskild behörighet för denna tjänst har den som har minst licentiatexamen i didaktik eller motsvarande ämne. Särskild behörighet har också den som på annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper. Goda språkkunskaper i svenska och engelska är ett krav.
Observera att detta är en förkortad version av annonsen. För att se den fullständiga annonsen vänligen klicka på ”Ansök här” eller se Uppsala universitets hemsida: https://uu.se/jobb/
Om anställningen
Anställningen är tidsbegränsad, enligt HF 5 kap § 7. Lön enligt lokalt kollektivavtal för doktorander. Omfattningen är heltid. Tillträde 2025-03-01 eller enligt överenskommelse. Placeringsort: Uppsala.
Upplysningar om anställningen lämnas av: Studierektor för forskarutbildningen Maria Rasmusson,
[email protected], tel. 018-471 24 33 eller 070-167 98 94. Forskningsledare: professor Jenny Wiksten Folkeryd,
[email protected].
Välkommen med din ansökan senast den 9 januari 2025, UFV-PA 2024/4122
Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Det yttersta målet är att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra skillnad i samhället. Vår viktigaste tillgång är alla 7 600 anställda och 53 000 studenter som med nyfikenhet och engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser.
Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba inom Uppsala universitet
https://uu.se/om-uu/jobba-hos-oss/
Anställningen kan komma att säkerhetsprövas. Vid säkerhetsprövning är en förutsättning för anställning att sökande blir godkänd.
Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp.
Ansökan tas emot i Uppsala universitets rekryteringssystem.