Arbetsbeskrivning
I Trelleborg jobbar vi tillsammans för en växande framgångskommun där det är gott att leva.
Våra 61 byar och 21 stadsdelar är kreativa mötesplatser som bubblar av liv. Här vill vi saker, berättar om dem och kommer precis som vi är. Det gör att vi välkomnar andra på samma generösa och nyfikna sätt.
Välkommen att ta plats på resan!
Vi bygger om och bygger nytt! Vill du vara med på vår fortsatta utvecklingsresa, ska du läsa vidare.
Tillsammans arbetar vi för att Trelleborgs kommun ska vara en attraktiv arbetsplats som präglas av öppenhet, respekt och ansvar, vilka är våra gemensamma värderingar. Vi ser fram emot att just Du blir en av våra nya kollegor.
Välkommen till oss och Trelleborg!
Arbetsplatsen
Trelleborg - en kommun i framkant!
Trelleborgs kommun befinner sig på en spännande utvecklingsresa, från traditionell hamnstad till kunskapsintensiv kuststad, kantad av expansiva stadsomvandlingsprojekt och omfattade infrastruktursatsningar. Målet står klart: vi ska bli en av Sveriges mest attraktiva kommuner!
Kultur- och fritidsförvaltningen arbetar på kultur- och fritidsnämndens uppdrag med att erbjuda invånarna ett brett kultur- och fritidsutbud med goda möjligheter till delaktighet, lärande, upplevelser och sammanhang som berikar människors liv och fria tid. Kultur- och fritidsnämndens budget uppgår till cirka 190 mkr och förvaltningen har cirka 100 tillsvidareanställda medarbetare med bred kompetens.
Kultur- och fritidsförvaltningen befinner sig i ett utvecklings- och omställningsarbete för att kunna spela en mer aktiv och central roll i arbetet mot en mer hållbar och attraktiv kommun. Ett kommunkoncernövergripande kulturpolitiskt program är nyligen antaget av kommunfullmäktige med ambitioner om att lyfta arbetet med konst och kultur de kommande åren. Kultur- och fritidsförvaltningen går in i en ny organisation per den 1 januari 2025. Utöver en ny organisationen behöver förvaltningen utveckla och etablera förvaltningsövergripande ledning- och styrning. Därför söker nu förvaltningen en erfaren verksamhetsstrateg som i nära samarbete med förvaltningschef och avdelningschefer vill anta utmaningen och utveckla förvaltningen tillsammans med oss!
Arbetsuppgifter
Som verksamhetsstrateg arbetar du med att utveckla, planera, följa upp och analysera förvaltningens uppdrag samt att etablera gemensamma processer och årshjul. Du rapporterar direkt till förvaltningschef och har nämndsekreterare och centrala stödresurser. Du förväntas hålla ihop förvaltningens bidrag i kommunövergripande processer när det gäller rapportering samt mål- och styrning. Du kommer att lägga upp och samordna verksamhetsplanering och uppföljning, intern kontroll samt kvalitetsutvecklingsarbete i kultur- och fritidsförvaltningen. Du kommer även att fungera som stöd till förvaltningens fyra avdelningar i deras arbete med att utveckla delaktighet när det gäller målarbete och att verkställa uppdrag från nämnd.
I uppdraget ingår viss omvärldsbevakning samt att årligen samla in, sammanställa och analysera det kommunkoncernövergripande genomförandet av det kulturpolitiska programmet. Du kommer även att utföra visst utredningsarbete samt ta fram underlag i form av tjänsteskrivelser inom ramen för beredning till nämnd. Stora möjligheter finns att utforma rollen efter hand.
Kvalifikationer
Som person är du drivande och van att arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Du har en god analytisk förmåga att göra bedömningar utifrån komplexa frågeställningar och kan, med god framförhållning, identifiera frågor som behöver adresseras. Du är en erfaren strateg, lösningsfokuserad och kreativ och kan skapa fungerande lösningar på många typer av utmaningar, vilket kräver öppenhet och nyfikenhet för nya idéer och olika perspektiv. Du är professionell i din kommunikation och bra på att skapa engagemang på ett prestigelöst sätt. Du är utvecklingsinriktad, vågar utmana och ifrågasätta för att driva verksamheten framåt och har lätt för att fatta beslut. Du har ett strukturerat och systematiskt arbetssätt, kan prioritera självständigt bland uppdrag och arbetsuppgifter och klarar av att hantera flera pågående och parallella processer.
För att passa för rollen har du:
- en akademisk examen med samhällsvetenskaplig eller liknande inriktning motsvarande kandidatnivå som arbetsgivaren bedömer som relevant.
- erfarenhet av arbete med liknande arbetsuppgifter i en politiskt styrd organisation.
- tidigare erfarenhet av att arbeta strategiskt, i nära samarbete med chefer men i en funktion som ger en hel förvaltning stöd och lyft
- god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
Vi ser det som en fördel om du också har någon av följande:
- dokumenterad utbildning eller motsvarande förvärvad erfarenhet i processledning med inriktning förändringsledning.
- erfarenhet av att leda och samordna organisationsövergripande utvecklingsarbete. - -
- dokumenterad utbildning eller motsvarande förvärvad erfarenhet i metodik/process för mål och styrning, verksamhetsplanering och uppföljning.
- god vana vid att hålla i möten, leda workshops och presentera muntligt för små och stora grupper.
- tidigare erfarenhet av kultur- och fritidsverksamhet
Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.
Vill du arbeta i en kvalificerad och bred strategroll där du får en nyckelroll i förvaltningens utvecklingsarbete och får vara med och göra skillnad? Då kanske just du är vår nya kollega. Vi ser fram emot din ansökan!
Övrigt
Inför rekryteringsarbetet har Trelleborgs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Observera att vi tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med kvalificerings- och urvalsfrågor. Detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.