Nu söker vi dig som ska arbeta som stödpedagog, vilken är en för oss ny befattning inom Karlshamns kommun.
Vår målsättning på sikt är att det ska finnas en stödpedagog per arbetsplats inom LSS-verksamheten.
Är du en person som vill göra skillnad för andra?
Har du ett pedagogiskt förhållningssätt som gärna delar med dig av dina kunskaper?
Trivs du i en roll där du har ett stort ansvar för verksamhetens utveckling av arbetssätt och metoder?
Då kan rollen som stödpedagog hos oss vara den rätta för dig!
Arbetsbeskrivning
Du ska utifrån lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och socialtjänstlagen (SoL) tillsammans med dina kollegor ansvara för stödinsatser.
Som stödpedagog ingår du i verksamhetens baspersonal i det ordinarie arbetet och har inget arbetsledande ansvar men ska vid behov kunna hjälpa kollegor att planera, genomföra, dokumentera och utvärdera arbetet.
Stödpedagogen har ca 10 % av sin arbetstid i avsatt pedagogisk tid.
Övrig tid arbetar stödpedagogen i verksamheten med ”extra pedagogiska ögon”.
Den pedagogiska tiden fördelas av enhetschef och stödpedagog på det sätt som passar verksamheten bäst.
Som stödpedagog har du även en verksamhetsutvecklande handledande funktion till kollegor som arbetar brukarnära.
Målet med den verksamhetsutvecklande handledningen är att den ökade kunskapen och kompetensen ska bidra till att kvalitén på innehållet i insatserna till den enskilde höjs.
Stödet till kollegorna kan till exempel ske genom att du, som förebild, visar kollegor ett arbetssätt och/eller att du leder en gruppreflektion med kollegorna.
Du har samma arbetstider som kollegorna på din enhet.
Det innebär inom daglig verksamhet att arbeta dagtid på vardagarna.
Inom övriga verksamheter (servicebostad, gruppbostad, barnverksamhet och boendeteamet) arbetar du morgon, dag- och kvällspass samt varannan helg.
Arbetstiderna förläggs enligt våra rutiner i den interna bemanningshandboken.
Kvalifikationer
För att anställas som stödpedagog krävs att du förutom utbildningskravet för stödassistent har en eftergymnasial specialisering inom funktionshinderområdet med pedagogisk inriktning.
Utbildningen ska omfatta minst 200 YH-poäng eller minst 60 högskolepoäng (motsvarande 1 års heltidsstudier) med tydlig inriktning mot funktionshinderområdet i hela sin omfattning.
Arbetsgivaren förbehåller sig rätten att bedöma vilka utbildningar som uppfyller utbildningskravet.
Meriterande är om du har arbetat som stödpedagog tidigare, har erfarenhet av utåtagerande beteende samt kunskaper i lågaffektivt bemötande och inom Alternativ Kompletterande Kommunikation (AKK).
Ytterligare merit är om du kan teckenspråk och har B-körkort för manuell växellåda, vilket i vissa verksamheter är ett krav.
Det är viktigt att du har en god samarbetsförmåga och vill jobba ihop med dina kollegor samt enhetschef och hälso- och sjukvårdspersonal tillsammans som ett lag.
Du behöver vara flexibel, då din kompetens kan behöva komma att användas på andra enheter än ditt huvudarbetsställe.
Arbetet kräver att du kan använda datorn som arbetsredskap samt har goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Övrigt
Tillsvidare, heltid, tillträde enligt överenskommelse.
Personer som bedöms lämpliga för rollen som stödpedagog men inte har utbildning enligt kvalifikationskraven kan tillsvidareanställas som stödassistent i grunden och visstidsanställs som stödpedagog tills fullgod utbildning är klar.
Den tidsbegränsade anställningen förlängs i dessa fall terminsvis under förutsättning att behörighetsgivande utbildning fullföljs.
För mer information kontakta
Enhetschef – Linnéa Bengtsson 0454-56 30 08
Fackliga företrädare:
Kommunal 0454-811 91
Sista ansökningsdag
2025-01-12