Arbetsbeskrivning
Vi i socialförvaltningen Centrum arbetar varje dag för att invånarna i centrala Göteborg ska få en bättre vardag.
Våra uppdrag inom det sociala området är många och spänner från myndighetsutövning till främjande och förebyggande insatser.
Vi arbetar lokalt men har också verksamheter som riktar sig till hela staden för att möta våra invånares behov.
Vi vill skapa en likvärdig och effektiv socialtjänst med fokus på tidiga insatser för en mer jämlik stad.
Om du söker mål och mening på din färd och vill verka i centrala Göteborg - jobba hos oss!
ARBETSUPPGIFTER
Vill du ha ett meningsfullt och utvecklande arbete där du gör skillnad för barn och unga i Centrum? Vi söker dig som vill vara en del av en välorganiserad och engagerad socialtjänst, där struktur, tydliga rutiner och starkt stöd är självklara delar av vardagen.
Just nu söker vi två erfarna och drivna 1:e socialsekreterare till två olika enheter hos oss, som tillsammans med två kollegor var i samma roll, kommer att leda varsitt team med 56 handläggare.
På våra enheter möts du av stort engagemang och en gemensam samsyn kring kvalitet och rättssäkerhet i barnavårdsarbetet. Våra 1:e socialsekreterare har gedigen erfarenhet, och vi strävar efter ett klimat som präglas av mod, respekt, tydlighet och hjälpsamhet. Här är våra medarbetare vår viktigaste resurs, och vi söker dig som vill bidra till att vår verksamhet fortsätter hålla hög kvalitet med invånarnas behov i fokus.
Som 1:e socialsekreterare får du en nyckelroll i vår verksamhet. Du ansvarar för att arbetsleda och coacha socialsekreterare i det dagliga arbetet, samtidigt som du säkerställer rättssäkerhet och hög kvalitet i ärendehanteringen. I rollen fungerar du som ett tillgängligt stöd för utredande socialsekreterare och bidrar med metodhandledning, både enskilt och i grupp.
Rollen kräver att du utövar ett omsorgsfullt och nära ledarskap som kännetecknas av personlig mognad och tydlighet samt att du som 1:e socialsekreterare bidrar med ett aktivt medarbetarskap.
Utöver det dagliga arbetet deltar du aktivt i verksamhetsutvecklingen, både genom olika arbetsgrupper och specifika uppdrag. Du håller dig uppdaterad på ny forskning, lagstiftning och direktiv samt att ansvara för att det implementeras i det vardagliga operativa arbetet. Just nu satsar vi på att implementera Signs of Safety och lägger stort fokus på att involvera barn och unga i kontakten med oss, där kommer du som arbetsledare att leda det arbetet.
Tillsammans med enhetschefen följer du upp enhetens mål och resultat och är en drivande kraft i att utveckla rutiner och processer som stärker vår verksamhet.
Vi erbjuder en arbetsplats där din kompetens värdesätts och där du får möjlighet att göra skillnad. Våra erfarna kollegor stöttar varandra och delar ett gemensamt engagemang för att skapa bästa möjliga förutsättningar för våra barn och unga!
Vill du bli en del av vårt engagerade team? Vi ser fram emot din ansökan!
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen. Du behöver även ha mångårig erfarenhet av myndighetsutövning enligt socialtjänstlagen och LVU gällande barn och unga. Har du erfarenhet av arbetsledning ser vi det som starkt meriterande.
Du har mycket goda kunskaper gällande aktuell lagstiftning och handläggning av barn, unga och deras familjer samt goda kunskaper om- och erfarenhet av BBIC, Signs of Safety och Treserva som verksamhetssystem.
Har du B-körkort ser vi det som meriterande.
Som person har du en naturlig fallenhet för ledarskap och samarbete.
Du vågar axla ledarrollen och tar ansvar för att fatta tydliga och genomtänkta beslut, även i obekväma eller utmanande situationer. Du leder och fördelar arbetet med trygghet och tydlighet, och ser till att gruppen har rätt förutsättningar för att nå sina mål.
Din empati och lyhördhet gör dig skicklig på att förstå och möta andras behov, känslor och åsikter. Genom att vara uppmärksam och mottaglig skapar du ett respektfullt, stödjande och omtänksamt arbetsklimat
Du är pedagogisk, kommunikativ och du motiverar och stöttar kollegor, även vid motgångar eller oro.
I rollen som 1:e socialsekreterare är det avgörande att du är strukturerad och lösningsfokuserad.
Du planerar och organiserar arbetet effektivt för att säkerställa att deadlines hålls och att resultat följs upp. Du har en god förmåga att analysera komplexa frågor, identifiera kärnan i problem och föreslå konkreta lösningar. Med din stabilitet och fokus hanterar du pressade situationer på ett balanserat sätt.
Stämmer detta in på dig? Då är du varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.
Giltigt utdrag ur belastningsregistret ska uppvisas för arbetsgivaren inför erbjudande om anställning.
Urval och intervjuer påbörjas under ansökningstiden.
I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.