Om Arbetsplatsen
Som anställd på Polismyndighetens IT-avdelning är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden och en möjlighet att göra skillnad på riktigt.
Polisens IT-avdelning har cirka 1 200 anställda som arbetar sida vid sida med de i polisverksamheten som använder lösningarna. Avdelningen ansvarar för allt IT-stöd inom myndigheten och tillsammans sköter drift, underhåll och utveckling av IT-stödet till myndighetens olika verksamhetsområden. IT-avdelningen är helt avgörande för att Polisen ska klara sitt uppdrag nu och i framtiden.
Enheten Medborgar- och myndighetsservice har helhetsansvar för myndighetsinternt administrativt IT-stöd knutet till bl.a. ekonomiområdet, HR/personalområdet, digital arkivering, ärende- och tillståndshantering. Enheten ansvarar även för att leverera digitala tjänster till medborgarna b.la. genom olika typer av E-tjänster och utveckling av IT-stöd knutet till utfärdande av rese- och ID-handlingar.
Sektionen Nationella administrativa system och hanterar leveranser till de interna nationella avdelningarna, vilka är Ekonomiavdelningen, HR-avdelningen, Rättsavdelningen, Kommunikationsavdelningen och Nationella operativa avdelningen. Fokus är på automatisering och digitalisering av arbetssätt. IT-utvecklingen sker i nära samverkan med leverantörerna.
Medarbetarna i gruppen är uppdragsledare och tekniska specialister.
Gruppen Nationella Stödsystem har helhetsansvar för applikationsutveckling, drift och förvaltning samt 3:e linjens support för Nationella Stödsystem, exempelvis:
Uppdraget som Gruppchef för Nationella Stödsystem
Som gruppchef vid IT-avdelningen leder och utvecklar du medarbetare och verksamhet i en organisation som bidrar till samhällsnytta. Du rapporterar till Sektionschefen och ingår i sektionens ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete Som gruppchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten.
Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:
När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor.
Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:
Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/ Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.
Övrig information
Anställning
Ansökan
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Välkommen med din ansökan bestående av CV och enkät senast den: 2 januari 2025 via e-post till [email protected]. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A724.262/2024 i mailets ärendemening.
Du hittar enkäten med urvalsfrågorna i annonsen på https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/ Spara ner enkäten, besvara frågorna och bifoga den i mejlet med din ansökan/CV.
Varmt välkommen med din ansökan!