Arbetsbeskrivning
Störningsjouren står för Trygghet!
På Störningsjouren är vi idag drygt 65 medarbetare och har vårt kontor i fina lokaler centralt i Focus-huset. Vi erbjuder tjänster som skapar trygghet och säkerhet i våra kunders bostadsmiljöer. Vi arbetar med akuta störningar kvälls- och nattetid, vi utför utrednings- och vräkningsförebyggande arbete på dagtid, vi utreder vid misstanke om oriktiga hyresförhållanden samt erbjuder fastighetsjour för hjälp vid akuta händelser. Störningsjouren har ett nära samarbete med socialtjänst, vårdinstanser och annat samhällsstöd. Våra kunder är de kommunala bostadsbolagen inom koncernen, flera av de största privata hyresvärdarna och vissa bostadsrättsföreningar i Göteborg. Störningsjouren i Göteborg AB ingår som ett av åtta dotterbolag i Förvaltnings AB Framtiden som moderbolag, i koncernen ingår även Poseidon, Bostadsbolaget, Familjebostäder, Gårdstensbostäder, Framtiden Byggutveckling, Egnahemsbolaget samt Göteborgslokaler. Framtidenkoncernen är en del av Göteborgs Stad.
ARBETSUPPGIFTER
Vill du bidra till ett tryggare Göteborg och trivsamma bostadsmiljöer?
Vi erbjuder dig ett varierade och stimulerande arbete i en engagerad och erfaren arbetsgrupp där du gör skillnad i många människors vardag.
Ta tillfället i akt och sök till oss som Trygghetskonsulent på dagen!
Som Trygghetskonsulent hanterar du störningsärenden, trygghetsfrågor och annan boendesocial problematik. Det arbete som trygghetskonsulenterna utför på uppdrag av de olika kunderna (Familjebostäder, Bostadsbolaget och Poseidon) utgår ifrån Hyreslagen.
Du arbetar för att hitta lösningar både på kort och lång sikt så att hyresgästen ska kunna bo kvar. Vi samarbetar med exempelvis socialtjänst eller sjukvård när det behövs för att hyresgästen ska få nödvändigt stöd, allt i enlighet med Göteborgs Stads vräkningsförebyggande riktlinjer.
Vårt mål är att hyresgäster i största möjliga mån ska kunna bo kvar i sina bostäder utan att deras boende påverkar grannar negativt men vid behov innebär även vårt uppdrag att utreda och driva hyresrättsliga ärenden.
Du arbetar ute i våra kunders bostadsområden och har daglig kontakt med både hyresvärdar och hyresgäster. I din roll ger du service till våra kunder och är en rådgörande samt stödjande funktion för personal hos hyresvärdarna. Kontakterna sker via telefon, brev och framför allt vid hembesök.
Exempel på ärenden kan vara:
- Uppföljning från nattens störningar exempelvis: ljud, lukt eller röster
- Sanitär olägenhet
- Att en äldre person inte längre klarar av att bo själv och behöver kontakt med tex äldreomsorg
- Grannar som stör varandra, att det är oro i trapphuset
- Hyresgäster som inte mår psykiskt bra och/eller har någon form av missbruk
- Ärenden där hyresgäster hotar eller utför våld mot grannar eller personal i koncernen.
Trygghetskonsulenten blir även inkopplade i ärenden av allvarligare karaktär med inslag av konflikt, kriminalitet, psykisk ohälsa, missbruk med mera.
För att lyckas i uppdraget som trygghetskonsulent så krävs att du har erfarenhet av att möta människor i olika situationer som kan vara svåra och utsatta. Arbetet bygger på din förmåga att arbeta självständigt med en stor frihet under ansvar.
I ett nära samarbete med kollegorna på avdelningen och andra avdelningar inom Störningsjouren så kommer du att bidra till ett tryggare Göteborg och trivsamma bostadsmiljöer.
På Störningsjouren ser vi det som en framgångsfaktor med de styrkor som människors olikheter tillför vår verksamhet.
KVALIFIKATIONER
Lämplig examen från universitet/högskola - Krav
Vi ser att du har för uppdraget lämplig examen från universitet/högskola eller att du har annan utbildning och arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer motsvara kraven för tjänsten.
Driven - Krav
Du tar initiativ, sätter i gång aktiviteter och uppnår resultat oavsett om du arbetar ensam eller tillsammans med andra. Du har ett starkt engagemang och entusiasm för ditt arbete.
Flexibel - Krav
Du kan ändra hur du jobbar när saker förändras. Du kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt och ser möjligheter i förändringar.
Kommunikativ - Krav
Du förmedlar information och idéer på ett tydligt sätt såväl muntligt som skriftligt. Du säkerställer att ditt budskap går fram. Du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation.
Samarbetsinriktad - Krav
Du arbetar bra med andra genom att du lyssnar, visar intresse och respekt. Du förstår det gemensamma uppdraget och arbetar för att det ska bli så bra som möjligt.
Socialt säker - Krav
Du är bekväm i sociala situationer. Du står för fattade beslut och kan förmedla obekväma budskap när det behövs.
Stabil/trygg - Krav
Du är lugn och trygg i pressade och svåra situationer. Du kan balansera krav som ställs på dig och kan trots tidspress fatta välgrundade beslut.
Sätter gränser - Krav
Du kan stå emot påtryckningar från andra, sätta gränser och säga nej när det behövs. Du är tydlig i din yrkesroll och agerar professionellt i situationer där andra ifrågasätter dig eller ställer orimliga krav.
Helhetssyn - Krav
Du kan se ditt arbete som en del i ett större sammanhang och förstår hur det påverkar och påverkas av andra delar av organisationen. Du samverkar med andra i övergripande frågor för att skapa värde. Du tar hänsyn till olika informationskällor och perspektiv samt kan anpassa andras idéer till den egna verksamheten.
Dokumentation i IT-miljö - Krav
Du har vana att dokumentera ditt arbete i olika IT-miljöer.
Boendesociala frågor - Meriterande
Det är meriterande om du tidigare har arbetat med boendesociala frågor.
Språkkunskaper - Meriterande
Vi ser gärna att du som söker har språkkunskaper utöver svenska.
ÖVRIGT
Provanställning kommer att tillämpas.
I samband med rekrytering kommer bakgrundskontroll att ske.
B-körkort erfodras i tjänsten som krav
Intervjuer kommer ske efter jul & nyårs helgerna.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser och annonsplatser.