Arbetsbeskrivning
Omsorgsförvaltningen med cirka 1275 anställda omfattar fem verksamhetsområden. Dessa är ordinärt boende, särskilt boende, LSS och socialpsykiatri, HSL och korttidsboenden samt ledningsstöd.
Vår strävan är att vård och omsorg ska bygga på samarbete mellan den enskilde, närstående och medarbetare.
Vi erbjuder dig bland annat dessa förmåner
- semesterväxling
- årsarbetstid
- friskvårdsbidrag
- hälsofrämjande aktiviteter
- extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år
- personal- och fritidsföreningen Pulsen
Arbetet innebär att skapa en meningsfull vardag för våra Sandvikenbor utifrån den enskildes behov genom att arbeta förbyggande och långsiktigt. I arbetet ingår du i ett team med olika yrkesprofessioner.
Arbetet innebär också att du är flexibel och samverkar med kollegor i arbetsgruppen samt täcker upp för varandra vid behov.
För oss är en god introduktion viktig för dig som blivande medarbetare oavsett om du är nyutexaminerad arbetsterapeut eller har gedigen erfarenhet.
Vi erbjuder dig ett omväxlande arbete samt en kompetent och trevlig arbetsgrupp att arbeta i.
Inom enheten finns MAR, medicinskt ansvarig för rehabilitering.
ARBETSUPPGIFTER
I arbetet ingår att tillvarata och utveckla såväl fysiska, kognitiva som sociala färdigheter och att anpassa miljön, detta för att motverka begränsningar i individens dagliga liv.
Som arbetsterapeut har du goda kunskap inom hjälpmedelsområdet samt att utreda och bedöma behov av arbetsterapeutiska insatser. Förskrivning och utprovning av hjälpmedel, genomföra ADL samt kognitiva bedömningar ingår också.
Att handleda och utbilda omsorgspersonal i förflyttningar, hantering av hjälpmedel samt allmänna dagliga aktiviteter är en viktig del i arbetet.
Som arbetsterapeut följer även ett ansvar för journalföring för de insatser som planeras, genomförs och utvärderas.
Rehabenheten arbetar mot särskilt boende, korttidsenheter och hemsjukvården.
Välkommen med din ansökan!
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är legitimerad arbetsterapeut och som har ett intresse för att möta och arbeta med den åldrande människan.
Du är trygg i dig själv och medveten om dina styrkor och kan med lätthet leva dig in i andra människors sätt att tänka och känna. I rollen är du lösningsorienterad och hanterar olika situationer som kan uppstå i det dagliga arbetet. Du är driven och arbetar med fokus på att säkerställa en god och trygg vård för kommunens medborgare.
Din förmåga att planera och prioritera är god, både självständigt och med stöd av dina kollegor och närmaste chef.
Som person är du positiv, flexibel och lyhörd. Du är självständig, förtroendeingivande och noggrann. Det är även viktigt att du har ett strukturerat och serviceinriktat arbetssätt. Då vi arbetar i team ställs höga krav på god samarbetsförmåga.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Eftersom de arbetsplatser du arbetar gentemot är spridda inom kommunen är körkort en förutsättning för arbetet.
ÖVRIGT
I ditt arbete hos oss får du möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans gör vi varandra bättre varje dag och gör Sandviken till en attraktiv plats att arbeta, leva och växa i. En plats där vi känner oss hemma och där det är enkelt att trivas mitt ibland natur, kultur, idrott och upplevelser.
Är du nyfiken på att läsa mer om Sandvikens kommun som arbetsgivare och hur det är att arbeta hos oss? Besök gärna vår webbplats https://sandviken.se/arbete-och-karriar
Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.