Förvaltningschef/skolchef till Barn- och utbildningsförvaltningen
Skicka ansökan 57 dagar kvar
Skolchef Förvaltningsledare
57 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

– Ett jobb med plats för utveckling och ledarskap

Vi söker en förvaltningschef/skolchef som i samverkan och dialog vill leda och utveckla Krokoms kommuns barn- och utbildningsförvaltning.

En dag som förvaltningschef/skolchef i Krokoms kommun

Uppdraget innefattar dubbla roller, dels att vara förvaltningschef för kommunens största förvaltning, dels att inneha skolchefsrollen som är den specifika funktion som ska finnas hos huvudmannen.

Barn- och utbildningsförvaltningen har ca 800 medarbetare. Förvaltningens verksamhet sträcker sig över hela kommunen och innefattar förskola, grundskola F-9, anpassad grundskola, fritidshem, kost och lokalvård, modersmål samt biblioteksverksamhet.

I din roll som förvaltningschef är du direkt underställd kommundirektören och du ingår i kommunens ledningsgrupp. Du leder Barn- och utbildningsförvaltningen och har verksamhets-, resultat-, personal- och arbetsmiljöansvar. Verksamhetschefer samt andra chefer och medarbetare i förvaltningens stab är dina närmaste medarbetare.

I din roll som skolchef biträder du huvudmannen med att se till att verksamheten följder de föreskrifter som gäller för utbildningen. Du ansvarar för att leda och utveckla förskolans och skolans verksamhet i enligt med nationella och lokala mål, styrdokument, lagar och avtal. Rollen innebär ett övergripande ansvar för förskolans och skolans pedagogiska utveckling, det systematiska kvalitetsarbetet, arbetsmiljöfrågor, kvalitetssäkring och samverkan, både internt i organisationen och med externa parter som till exempel övriga kommuner i länet samt Region Jämtland Härjedalen.

Barn- och utbildningsförvaltningen styrs politiskt av barn- och utbildningsnämnden, där du har ett nära samarbete med nämndens ordförande och ingår i nämndens presidium.

Grunden kring kommunens ledarsyn är ”Det goda ledarskapet” som är en beskrivning av vad som förväntas av kommunens chefer, där vi tydliggör att våra chefer ska vara medborgar- utvecklings- och relationsorienterade.


Din kompetens

För tjänsten finns nedanstående krav och meriterande egenskaper.


Följande grundläggande krav finns för tjänsten:

· Du har mångårig chefs- och ledarerfarenhet som innefattat verksamhets-, budget- och personalansvar

· Du har lång erfarenhet av att arbeta i offentlig sektor och politiskt styrda organisationer, i nära samarbete med politisk ledning/styrelse

· Du har körkort för bil

Följande delar är meriterande för tjänsten:

· Du har en god erfarenhet av att vara chef för andra chefer

· Du har en akademisk utbildning eller annan utbildning/erfarenhet som bedöms relevant och likvärdig

· Du har erfarenhet från utbildningsområdet/förvaltningsområdet

Följande personliga egenskaper behövs för tjänsten, där vi ser att du:

· är kommunikativ -- vi söker dig som har en god kommunikativ förmåga, där du leder verksamheten i dialog och samverkan.

· har god samarbetsförmåga -- du besitter ett relationellt ledarskap, där du tillsammans med chefer, medarbetare och politiker, leder organisationen framåt.

· är trygg -- som person har du förmåga att skapa trygghet i kontinuerliga förändringar och du verkar uthålligt för ett sammanhang som byggs på tillit, pålitlighet och förtroende.

· är engagerad och möjlighetsorienterad - du har ett högt engagemang i ditt arbete och söker möjligheter till utveckling som omfattar kvalitet, effektivitet och omtanke

Övrig information

Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde enligt överenskommelse, önskvärt så snart det är möjligt.

Sista ansökningsdag: 2025-01-07

Vi efterfrågar ett närvarande ledarskap, fysiskt på plats hos oss i kommunhuset i Krokom, där arbetsplatsen är belägen. Möjligheter till viss fördelning av tid för distansarbete kan finnas.

Tjänsten kan komma att säkerhetsprövas. Giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp före anställning.

Intervjuer är planerade till 22/1, 28/1 och 31/1 på plats i Krokom. Där möter kandidaten både arbetsgivarrepresentanter samt de fackliga representanterna i två olika intervjuer.


Hälsning från din blivande chef

I Krokom finner du en härlig arbetsplats där vi tillsammans möter utmaningarna. Vi har fördelen av att vara en liten och snabbfotad kommun med närhet till såväl medborgare som politiker. Trots detta har vi en tillräcklig storlek för att kunna utvecklas och satsa framåt.

För mig är det viktigt att du skall trivas, känna dig välkommen och stimuleras. Tillsammans tar vi Krokom mot en ännu ljusare framtid.

//Tomas Jonsson, kommundirektör

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-12-06
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk