Beskrivning
Arbetsmarknadsenheten (AME) i Ljusdals kommun erbjuder en plats för personer som av olika anledningar har en längre väg till arbete på den reguljära arbetsmarknaden.
Hos oss får individen kompetenshöjning genom att delta i praktik och/eller erhålla en tidsbegränsad anställning. Det långsiktiga målet är arbete på den reguljära arbetsmarknaden eller studier samt att individen uppnår egen försörjning.
På AME är vi i dag 27 anställda som i olika funktioner jobbar mot samma mål. Vi har normalt mellan 60-70 tidsbegränsade anställda. Vi är en enhet med stort engagemang som vill utveckla ett redan framgångsrikt arbete med att möta och utveckla individen samtidigt som vi bidrar till en hållbar samhällsutveckling.
Arbetsuppgifter
Som enhetschef för arbetsmarknadsenheten ingår du i förvaltningens ledningsgrupp och har det övergripande ansvaret för arbetsmarknadsfrågorna. Du kommer att ha ansvar för enhetens verksamhet och ekonomi samt personal- och arbetsmiljöansvar. Du förväntas vara självständig som chef men arbetar nära förvaltningschef och ledningsgrupp för att lyckas i ditt uppdrag. Du ansvarar för att det görs enligt vårt politiska uppdrag, kommunens mål och gällande lagar och avtal.
Rollen innebär att leda och fördela arbetet inom enheten med en hög grad av delaktighet hos medarbetarna. Du behöver ha ett helhetsperspektiv på arbetsmarknadsfrågorna och på arbetsmarknadsenhetens funktion i förvaltningen. Det innebär att ha kunskap om och inblick i vår breda verksamhet, att kunna jobba lösningsfokuserat och flexibelt samt att kunna fatta nödvändiga beslut.
Arbetet ställer höga krav på att självständigt kunna representera AME och vår verksamhet i olika sammanhang och samarbetsforum. Du kommer att vara del i en arbetsgrupp där vi värdesätter dialog, tydlighet och engagemang.
Vår verksamhet är i ständig utveckling. En stor del av rollen innebär att utifrån aktuell situation hitta nya lösningar för att vi ska kunna nå våra uppsatta mål.
För att lyckas i rollen behöver du ha förmåga att hantera såväl strategisk utveckling som att vara delaktig i enhetens operativa arbete.
Kvalifikationer
Vi söker dig med relevant samhällsvetenskaplig utbildning på högskolenivå.
Vi ser att du har god generell kunskap om arbetsmarknadsfrågor och arbetsmarknadspolitiska insatser. Det är också meriterande att du har kunskap och erfarenhet av socialtjänstens ansvarsområde och olika insatser då vi har ett nära samarbete med individ- och familjeomsorgens verksamheter.
Tjänsten förutsätter att du har god förmåga till samarbete och att skapa goda relationer, både inom den egna verksamheten och med våra externa partners. Du har tidigare vana av att i ledande ställning hantera förändringsprocesser och av att planera och följa upp verksamheter i utveckling.
Ditt ledarskap präglas av öppenhet och delaktighet. Du är trygg i en ledande roll och har förmåga att entusiasmera medarbetare mot uppställda mål. Som person är du flexibel, lösningsfokuserad och professionell i din yrkesroll. Du är välformulerad i både tal och skrift och van att dokumentera ditt arbete.
Du har erfarenhet av samverkan med andra myndigheter och organisationer och är en god och engagerad representant för vår verksamhet i alla lägen, både inom och utanför kommunen.
Tidigare chefserfarenhet är starkt meriterande.
I Ljusdals kommun tror vi att det finns ett liv för alla. Ljusdals kommun är belägen i den nordvästra delen av det vackra Hälsingland. De största orterna i kommunen är Ljusdal, Järvsö och Färila. Vi har nära till fritiden, till varandra och till en enkel vardag. Redan bosatta, hemvändare och många som tagit steget och flyttat till vår kommun vittnar om livskvalitet, mer tid att njuta och vara den du är. I Ljusdals kommun har 1700 medarbetare Sveriges viktigaste jobb när vi servar våra 19 000 invånare. Är du den som vill berika oss med dina kunskaper, ditt engagemang och din personlighet?