Ref: 20242498
Är du strukturerad, ansvarstagande och trivs i en politiskt styrd organisation?
Som nämndsekreterare spelar du en avgörande roll i att stödja arbetsmarknads- och socialnämndens arbete. Hos oss får du möjligheten att kombinera administrativ precision med utvecklingsarbete i en dynamisk miljö. Tillsammans med engagerade kollegor bidrar du till att skapa en positiv förändring för Malmöborna.
Arbetsuppgifter
Som nämndsekreterare har du det övergripande ansvaret för att leda och samordna nämndsprocessen för ett av arbetsmarknads- och socialnämndens tre myndighetsutskott.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter inkluderar att:
• Förbereda kallelser och föra protokoll vid sammanträden.
• Sammanställa och kvalitetsgranska beslutsunderlag.
• Planera, organisera och följa upp nämndens möten och beslut.
• Driva och bidra till förbättringar av processer och rutiner kopplade till nämndsprocessen.
Du fungerar som ett viktigt stöd för handläggare och chefer i deras beredningsarbete inför nämndsbeslut.
I rollen arbetar du i en politiskt styrd organisation, vilket innebär nära samarbete med både förtroendevalda och tjänstepersoner. Du ansvarar dessutom för att säkerställa att den politiska processen följer kommunallagen samt andra relevanta lagar och styrdokument.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en högskoleutbildning med inriktning mot statsvetenskap, offentlig förvaltning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av att arbeta i en politisk styrd organisation, gärna med nämndsadministration.
• Goda kunskaper i kommunal- och förvaltningsrätt
• Erfarenhet av att arbeta i digitala ärende- och dokumenthanteringssystem, gärna Platina.
Som nämndsekreterare är det viktigt att du är ansvarstagande, strukturerad och noggrann. Du har förmågan att snabbt anpassa dig och ditt arbetssätt till nya förutsättningar. I rollen förväntas du kunna planera och genomföra arbetsuppgifter självständigt samt ha en utmärkt förmåga att uttrycka dig tydligt och lättförståeligt på svenska, både muntligt och skriftligt.
Vi söker dig som är en serviceinriktad och lösningsorienterad person med ett prestigelöst förhållningssätt och god förmåga att samarbeta med andra.
Om arbetsplatsen
Du blir en del av ett sammansvetsat team av sekreterare som ansvarar för arbetsmarknads- och socialnämnden, dess fyra utskott samt överförmyndarnämnden.
Du kommer att tillhöra nämndsenheten, som är en av fyra enheter inom avdelningen för hållbarhet, kvalitet och nämnd. På enheten arbetar idag 18 medarbetare som tillsammans ansvarar för förvaltningens nämndsadministration, informationshantering och juridisk rådgivning. Avdelningen är en del av staben och en av tio avdelningar inom arbetsmarknads- och socialförvaltningen.
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar med ett gemensamt uppdrag: att skapa välfärd och en hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att leva och verka i. Olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Här finns världens kunskap.
Läs mer om Malmö stad som arbetsgivare på malmo.se/jobb.
Information om tjänsten
Anställningsform: Vikariat, 12 månader.
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Snarast enligt överenskommelse.
Övrigt
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. Vi kan komma att tillämpa löpande urval.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.