Sociala omsorgsförvaltningen i Borås Stad ansvarar för kommunens funktionshinderverksamhet, socialpsykiatri-, och hälso- och sjukvårdsinsatser för nämnda målgrupper. Förvaltningen har cirka 1000 anställda och 45 chefer. Vi är inne i en spännande fas där utvecklings- och förändringsarbete har ett stort fokus med syfte att förbättra kvaliteten för de vi finns till för.
Socialpsykiatri korttid är en insats enligt SOL (Socialtjänstlagen)Verksamheten kartlägger personer inför framtid beslut om boende, aktuella insatser och nödvändiga behov. Gruppbostad äldre är en insats enligt LSS (Lagen om Stöd och Service för vissa funktionshindrade). LSS inriktar sig på personer över 65 år med funktionsnedsättning. Arbetsplatsen är belägen i Fristad vid Gamla Kyrkvägen 8 A och B. Tjänsterna innebär arbete på båda enheterna då vi tillämpar samplanering.
Vi arbetar med individuell verksamhetsanpassad schemaläggning.
Stödassistent till SP korttid/ lss gruppbostad äldre, två tjänsterArbetsuppgifter
Uppdraget som stödassistent innebär att utifrån individens behov, förutsättningar och önskelmål, motivera samt stärka brukaren i sin vardag både i sin bostad och vid sociala aktiviteter. Tjänsten innefattar även administrativa arbetsuppgifter såsom dokumentation i vårt verksamhetssystem.
Tjänsten innebär ett brukarnära arbete där tydlighet och struktur är en viktig del av arbetet. Hantering av utmanande beteende förkommer i det dagliga arbetet, erfarenhet av lågaffektivt bemötande samt tidigare erfarenheter av personer inom området psykiatrin är därför meriterande.
Övrig information
Läs här om dina förmåner som anställd.
Innan erbjudande om anställning behöver ett utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.
Intervjuer sker kontinuerligt under ansökningstiden.
Kvalifikationer
Du ska ha genomgått vård- och omsorgsprogrammet, barn- och fritidsprogrammet eller ha annan utbildning och som arbetsgivaren finner lämplig. Som person ska du vara flexibel och gärna se möjligheter istället för hinder. Du har förmåga att ta egna initiativ och kunna samarbeta med övriga på arbetsplatsen. Du ska ha erfarenhet av arbete med personer med funktionsnedsättning, LSS, psykiatri, behandlingshem eller äldreomsorg. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av socialdokumentation i verksamhetssystemet Viva samt erfarenhet av ESL och MI.
Körkort är ett krav.
Som person tillför du ett lugn och en personlig mognad samt kommer med ett nytänkande som kan omsättas i praktiken och som leder till resultat. Dina värderingar är välgrundade och tydliga och utgår från ett etiskt perspektiv. Du samarbetar bra med både brukare, anhöriga samt kollegor och är lyhörd för individens behov.
Ansökan
Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.