OBS! Sista ansökningsdag har passerat för denna annons. Du kan fortfarande läsa om den, men det går inte längra att ansöka.

Projekt- och uppdragsledare
Uppdragsledare
Utgått

Arbetsbeskrivning

Uppdrag 1 – Ersättning och uppgradering av ekonomisystem

Ett nuvarande ekonomisystem ska ersättas med ett nytt, modernt standardsystem. Det nya systemet ska implementeras i en lokal driftmiljö hos en befintlig driftleverantör och samtidigt möjliggöra en smidig avveckling av det gamla systemet. Uppdraget kräver en erfaren konsult med stark kompetens inom projekt- och uppdragsledning för att leda både upphandlingsprocessen och implementeringsarbetet.

Då det befintliga ekonomisystemet är integrerat med flera andra interna system, kommer arbetet att involvera omfattande samordning mellan olika leveransområden. Som en del av projektet ska det nuvarande ekonomisystemet också uppgraderas till den senaste versionen för att säkerställa att verksamheten har ett stabilt och uppdaterat system under övergången.

Uppdraget ska drivas enligt en etablerad projektstyrningsmodell och följa ett agilt arbetssätt där planering och prioritering sker i nära samarbete med interna team. Dokumentation enligt specifika riktlinjer och kunskapsöverföring till utsedd personal är en del av arbetsuppgifterna.

Ansvar och leverabler:

– Leda upphandling och implementering av ett nytt ekonomisystem.

– Säkerställa uppgradering och stabil drift av befintligt system under övergångsperioden.

– Samordna arbetet med andra systemintegrationer.

– Arbeta agilt med gemensam prioritering och synkronisering med övriga team.

– Dokumentera enligt riktlinjer och överföra kunskap till relevant personal.

Uppdrag 2 – Införande av nytt telefonisystem

Ett befintligt telefonisystem ska ersättas med en ny lösning som omfattar telefoni, växeltjänst, kontaktcenter, mobiltelefoni samt eventuellt verktyg för mobilhantering och kundundersökningar. Det nya systemet kommer att implementeras i samarbete med en extern leverantör och integreras med verksamhetens övriga system.

För att möjliggöra en smidig övergång krävs en konsult med gedigen kompetens inom projektledning som kan leda både upphandling och implementering av det nya systemet samt avveckling av den befintliga lösningen.

Arbetet ska styras enligt en etablerad projektmodell och följa agila principer där synkronisering och samarbete mellan team står i fokus. Även i detta uppdrag ingår dokumentation enligt riktlinjer samt kunskapsöverföring till intern personal.

Ansvar och leverabler:

– Leda upphandling och införande av ett nytt telefonisystem.

– Samordna arbetet med systemintegrationer och säkerställa en smidig avveckling av den gamla lösningen.

– Driva arbetet agilt med periodplanering och gemensam prioritering.

– Dokumentera projektets framsteg och resultat enligt riktlinjer.

– Genomföra kompetensöverföring till utsedd personal.

– Krav på konsultens kompetens

Skallkrav:

– Minst tre års erfarenhet av projekt- eller uppdragsledning.

– Dokumenterad erfarenhet av att arbeta med projektstyrningsmodeller som liknar Pejl.

– Starka kommunikationsfärdigheter i både tal och skrift.

– Erfarenhet av agila arbetsmetoder.

Börkrav:

– Erfarenhet av offentlig upphandling (deltagande eller ledning).

– Erfarenhet av projektledning inom statlig eller offentlig verksamhet.

– Erfarenhet av att införa standardsystem, inklusive teknisk och organisatorisk implementering.

– Erfarenhet av testledning och kvalitetskontroll.

– Kompetens inom verksamhetsanalyser och förstudier.

Avtalsvillkor:

Startdatum: 2025-02-01

Slutdatum: 2026-04-30

Möjlighet till förlängning: 14 månader

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-12-05
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet 6 Månader eller längre