Handläggare inom investeringsstöd
Skicka ansökan 23 dagar kvar
Handläggare
23 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och bidra till hållbar utveckling i Stockholms län ? Vi söker en till två personer som vill  arbeta med våra uppdrag inom energi- och bostadsstöd och utvecklas inom länsstyrelsen under 2025. Du kommer att tillhöra enheten för Investeringsstöd och kulturmiljö. Vi söker medarbetare till handläggningsteamet som administrerar investeringsstöd samt ansvarar för tillsyn av stöd. För närvarande finns fyra aktuella stöd, varav två sökbara. Vi behöver förstärkning för att både handlägga stöd samt arbeta med tillsyn av redan utbetalda stöd. Vad ingår i rollen? Arbetet består i att utreda och granska ansökningar om stöd samt hantera utbetalningar. Du kommer också att informera om stödens möjligheter samt utöva tillsyn av redan utbetalda stöd. Arbetet innebär kontakt med stödsökande för att reda ut frågetecken och begära in kompletteringar. Projektens storlek och längd kan variera men alla har fokus på att utveckla länet utifrån ett hållbart perspektiv. Målet är att på ett effektivt och rättssäkert sätt handlägga och besluta om olika statliga stöd i enlighet med gällande förordningar. En betydande del av tjänsten är att administrera och göra sakliga bedömningar kopplat till ärendehandläggningen. Att besvara frågor och sprida information om aktuella stödformer till företag, organisationer och privatpersoner i länet ingår också i arbetsuppgifterna. För närvarande finns följande stödformer: - Energieffektivisering i småhus - Investeringsstöd för hyresbostäder och bostäder för studerande - Statligt stöd för att anordna och tillhandahålla bostäder för äldre personer - Energieffektivisering i flerbostadshus Är du den vi söker? För den här rollen vill vi att du har - examen från högskola/universitet som arbetsgivaren bedömer relevant eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga - erfarenhet av arbete med handläggning och/eller tillsyn som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten - erfarenhet av att arbeta i digitala ärendehanteringssystem - kunskaper i Microsoft Office programvara - erfarenhet av att tyda och tillämpa gällande lagar och förordningar - god förmåga att kommunicera i tal och skrift - vana av att besvara frågor per telefon. Som person är du serviceinriktad. Du jobbar på ett strukturerat sätt och kan prioritera ditt arbete. Vidare är du en lagspelare som också trivs med att arbeta självständigt. Du är lyhörd för omgivningen och bra på att skapa och förvalta goda relationer. Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper och ser det som en självklarhet att du bidrar till ett gott samarbete och arbetsklimat. Som medarbetare på Länsstyrelsen behöver du - ha förmåga att fatta beslut med hänsyn till flera perspektiv  - förstå att en central roll för Länsstyrelsen är att göra avvägningar mellan olika intressen   - ha förmåga att prioritera och ställa om för att arbeta med nya uppgifter eller i nya sammanhang.  Det är meriterande om du har - grundläggande kunskaper inom ekonomi och/eller juridik - erfarenhet av handläggnings- och eller tillsynsarbete på någon länsstyrelse - erfarenhet av arbete med berörda stöd - erfarenhet från revision/tillsyn inom staten eller i privat sektor. Anställning Anställningsform: Visstidsanställning till och med sista december 2025. Vi vill att du börjar så snart som möjligt eller enligt överenskommelse. Sista ansökningsdag 27 december 2024 Mer om oss Möjlighet till distansavtal finns utifrån verksamhetens behov. Enheten hanterar även kulturmiljöfrågor. Vi har ansvar över kulturmiljövården i länet, kontrollerar att bl.a. kulturmiljölagen följs, prövar tillstånd samt lämnar råd och information gällande fornlämningar, kyrkor och byggnadsminnen. Vi arbetar även med bidrag till vård av särskilt värdefulla fornlämningar, byggnader och kulturlandskap. Så rekryterar vi   Du kommer att få svara på ett antal urvalsfrågor. Du behöver inte bifoga något personligt brev till den här ansökan. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men tackar nej till dig som säljer rekryteringstjänster eller annonser. Om du har frågor   Frågor om tjänsten besvaras av rekryterande chef Cecilia Lindqvist, tfn 010- 223 10 00 eller arbetsledare Elin Viklund [email protected]. Fackliga kontaktpersoner är Susann Sass Jonsson för SACO, [email protected]. Lisa Palmér för ST, [email protected]. Sista ansökningsdag: 2024-12-27 Referensnummer: 112-63640-2024 Välkommen med din ansökan!

Mer info

Anställningsform -
Publicerad 2024-12-04
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet 6 Månader eller längre