Arbetsbeskrivning
Vi söker dig som brinner för att utveckla och förbättra individ- och familjeomsorgen.
Som utvecklingschef erbjuder vi dig ett strategiskt viktigt och omväxlande arbete i en utvecklande och stimulerande verksamhet, där du dagligen får möjlighet att göra skillnad. Hos oss välkomnas du till en arbetsplats som präglas av engagemang, hög kompetensnivå och samverkan. I den här ledarrollen har du möjlighet att driva utvecklingen framåt med ambitionen att fortsätta vara en av Sveriges främsta socialtjänster. Vi utgår från vårt nybyggda Socialtjänstens hus där vi arbetar aktivitetsbaserat.
Uppdraget som utvecklingschef innebär att leda och utveckla verksamheten utifrån individ- och familjenämndens och arbetsmarknadsnämndens verksamhetsplan och mål, med hög kvalitet som ledstjärna.
Utvecklingsenheten består av 15 medarbetare som arbetar som nämndsekreterare, utvecklingsledare, kvalitetstrateger och systemförvaltare.
ARBETSUPPGIFTER
Du leder arbetet med förvaltningens strategiska frågor inom nämnds-, utvecklings-, och kvalitetsarbete samt systemförvaltning. En viktig del av ditt arbete blir att vidareutveckla och samordna enhetens insatser för att ge individ- och familjenämnden, arbetsmarknadsnämnden och individ- och familjeförvaltningens chefer bästa möjliga stöd och beslutsunderlag.
Du driver utvecklingsprocesser och arbetar med ett helhetsperspektiv. Tillsammans med förvaltningens ekonomichef håller du samman den årliga processen kring verksamhetsplanering och uppföljning, samt processen för utveckling av nämndernas kvalitetsledningssystem. Du är underställd en verksamhetschef och kommer arbeta i nära samverkan med förvaltningens 35 chefer där du förväntas bidra till uppsatta mål samt till förvaltningens utveckling som helhet.
Du arbetar för att skapa förutsättningar för att medarbetare ska kunna utvecklas genom att ta tillvara deras kompetens och kreativitet, vilket bidrar till en god arbetsmiljö. Du skapar samsyn, struktur och systematik även i komplexa processer.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en högskoleexamen och har gedigen erfarenhet av strategiskt utvecklingsarbete inom individ- och familjeomsorgens område. Du har även erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation. Du har kunskap och erfarenhet av förändringsledning och är van vid att samordna planerings- och beredningsprocesser med ett stort antal intressenter. Arbetet kräver att du har kunskap och förståelse för gällande lagar och regler inom socialtjänsten.
Personliga egenskaper som strategisk förmåga och att se till hela verksamheten är viktiga. Du är trygg, stabil och har en god självinsikt. Du leder genom att skapa förutsättningar för dina medarbetare att utföra sina arbetsuppgifter och du skapar engagemang och delaktighet.
Du gillar att vägleda andra, samt att skapa engagemang och förståelse för den lagstiftning som styr arbetsprocesserna. Du behöver vara öppen för att hantera flera olika perspektiv, men samtidigt vara lojal med nämndernas uppdrag och målsättningar när beslut ska fattas. Erfarenhet av att driva digitaliseringsinitiativ och att implementera nya arbetssätt är också en viktig del av rollen.
Högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
120p/180hp
Erfarenhet av strategisk utvecklingsarbete inom socialtjänst
Gedigen förståelse för lagar och regler inom socialtjänsten
Kunskap om förändringsarbete och om gruppers och individers reaktioner i förändring
Kunskap om och förståelse för politisk styrd organisation
God förmåga att producera dokument av hög kvalitet
Erfarenhet av samverkan med externa och interna aktörer
Erfarenhet av att utveckla verksamhet genom digitalisering
ÖVRIGT
Välkommen till Västerås stad - Västmanlands största arbetsgivare. Vi är 11 000 kollegor som tillsammans får en hel stad att fungera. Vi vet att det är i våra möten vi kan göra skillnad, oavsett om det är i våra verksamheter eller digitalt. Därför är vår värdegrund Alltid bästa möjliga möte en viktig del i vårt uppdrag. För att få en stolt och välfungerande stad och nå vår vision om staden utan gränser vill vi också att våra medarbetare ska spegla mångfalden i samhället.
Läs mer om möjligheter, karriärvägar och om vårt erbjudande här:
https://www.vasteras.se/jobbochkarriär
I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.