Q Professionals AB är ett företag nicschat mot techsektorn. Vi har kollektivavtal och är medlemmar i Almega TechSverige.
Beskrivning
Vi söker nu en Business Change Manager med kompetensnivå 3 för uppdrag inom IT och service management.
Som Business Change Manager kommer du att leda arbetet med förändringshantering för hela IT-ramavtalet. Du kommer att ansvara för att koordinera och genomföra förändringsaktiviteter för alla intressenter, samt utveckla och genomföra planer för kommunikation, motståndshantering, träning och sponsorer. Du kommer också att agera som coach för chefer och ledare i deras roll som förändringssponsorer och stödja frontline managers genom förändringsprocessen.
Arbetsuppgifter
- Koordinera och genomföra förändringshanteringsaktiviteter för alla relevanta intressenter.
- Planera och genomföra förändringsaktiviteter som Kommunikationsplan, Sponsor Roadmap, Coaching Plan, Resistance Management Plan, Training Plan, etc.
- Agera som coach för ledande chefer och hjälpa dem att fullfölja sin roll som förändringssponsor.
- Utveckla och implementera en strategi för förändringshantering för initiativet.
- Sätta upp och coacha förändringshanteringsteamet.
- Ge stöd och coaching till frontline managers och chefer i deras arbete med att hjälpa sina medarbetare genom förändringen.
- Utveckla en sponsorstruktur för förändringsinitiativet.
- Samla in och analysera feedback från medarbetare och ledning.
- Diagnostisera gap och hantera motstånd.
- Vid behov etablera användarnätverk för förändringsinitiativet.
Kvalifikationer
Vi söker en driven och självgående person som trivs med att arbeta självständigt och ta stort ansvar. Du har en god förståelse för IT och affärsprocesser, samt erfarenhet från förändringsledning och transformation inom IT och service management. Du är analytisk och har en förmåga att identifiera och lösa problem. Vidare har du goda kommunikationsfärdigheter och tycker om att bygga långsiktiga och hållbara relationer.
Vi förväntar oss att du har:
- Erfarenhet inom förändringsledning och transformation.
- God förståelse för IT-operativa modeller och kärnprocesser (t.ex. ITIL, DevOps).
- Erfarenhet inom service management och IT outsourcing.
- Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både muntligt och skriftligt.
- Erfarenhet av Prosci Change Management metodik, gärna certifiering som Prosci Change Practitioner.
Övriga krav:
- Förmåga att arbeta självständigt och ta stort ansvar.
- Stark affärsförståelse inom IT och digitalisering.
- Erfarenhet av att coacha chefer och medarbetare i förändringsarbete.
- Färdigheter inom analys och problemlösning.
Villkor
Tjänsten är en anställning hos Q där du arbetar på uppdrag hos kund. Uppdraget påbörjas i januari och pågår till juni, där arbetstiden varierar från 50% i januari-mars till 100% från mars-juni. CV behöver skickas på engelska.
Vi ser fram emot att höra från dig om du är intresserad av denna roll och har den erfarenhet och kompetens som krävs för att göra ett verkligt avtryck i vår förändringsresa.
Q har kollektivavtal och är medlem i branschorganisationen Almega samt i Svenskt Näringsliv. Företaget erbjuder interims- och rekryteringslösningar inom branscherna IT, teknik, administration, ekonomi, industri samt lager/logistik med personallösningar inom olika befattningsnivåer.