Arbetsbeskrivning
Brinner du för föreningslivet och vill ha möjligheten att påverka rörelse- och folkhälsan i vårt samhälle till det bättre? Vill du utvecklas och samtidigt vara med och utveckla Strängnäs kommun?
Fritidsenheten tillhör Teknik- och servicekontoret och ansvarar för kommunens idrottsplatser, idrottshallar, motionsspår och badplatser. Fritidsbanken är en ideell organisation som arbetar för att främja fysisk aktivitet och inkludering genom att låna ut sport- och fritidsutrustning gratis till alla. Fritidsbanken är ett initiativ som ökar spontanidrott, hälsa och välbefinnande men bidrar också till ett mer hållbart samhälle genom att satsa på smart återbruk. Det Idrottspolitiska programmet består av sex delar vilka ska främja rörelse- och folkhälsa. I rollen ingår även att vara en nyckelperson i utvecklingen av det idrottspolitiskaprogrammet.
Vi söker en engagerad och driven person till rollen som Platsansvarig i Fritidsbanken och Idrottspolitiskt utvecklingsansvarig. I denna roll kommer du att ha en nyckelposition i att driva och utveckla vår verksamhet på lokal nivå samt arbeta strategiskt med idrottspolitiska frågor.
ARBETSUPPGIFTER
I rollen som platsansvarig ser du till att verksamheten drivs enligt Fritidsbankens centrala riktlinjer och värderingar. Förekommande arbetsuppgifter är bland annat att:
• bygga upp en attraktiv miljö i lokalen som inspirerar till lån, aktivitet och rörelse.
• tillsammans med fritidschef se till att Fritidsbanken har den bemanning som krävs för att upprätthålla en bra verksamhet innehållande god service och bra bemötande. Du ansvarar för eventuell personal i arbetsträning och för volontärer.
• planera bemanning och öppettider. Vår strävan är att i så stor utsträckning som möjligt anpassa öppettiderna efter låntagarna.
• skapa en mötesplats och ett nav för aktiviteter och föreningsliv. Låntagare ska bli inspirerade, testa nytt, fånga upp intressen, förmedla föreningskontakter, förmedla tider för regelbunden och spontan aktivitet, förmedla aktivitetsytor.
• utveckla samarbete med andra förvaltningar inom kommunen, skolor, fritidshem, fritidsgårdar, idrottsförbund, idrottsföreningar, pensionärsföreningar, bostadsbolag etc.
• se till att verksamheten blir utåtriktad och skapar, i samverkan med andra aktörer, olika event som t.ex. prova-på-verksamhet med föreningar, idrottsskola, skridskodisco eller andra rörelseaktiviteter.
• arbeta aktivt för ta emot och samordna studiebesök av exempelvis skolor, SFI, föreningar och liknande, samt besök från andra kommuner.
Som utvecklingsansvarig ska du:
• identifiera behov och utveckla strategiska insatser för att främja idrott, fysisk aktivitet och föreningsliv i kommunen.
• samordna och driva projekt i samarbete med föreningar, skolor och andra intressenter.
• bidra med analyser och underlag till kommunens idrottspolitiska mål och visioner.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• någon form av eftergymnasial utbildning inom beteendevetenskap eller idrott och hälsa alternativt annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• erfarenhet av att arbeta i projekt.
• erfarenhet av att leda och fördela arbetsuppgifter.
• B körkort.
Det är meriterande om du har:
• erfarenheter av arbete med målgruppen.
• erfarenhet av arbete med föreningsliv på organisatorisk nivå.
Dina personliga egenskaper är viktiga för oss! Vi ser att du har en god kommunikativ förmåga och har lätt för att samarbeta med andra. Du är bra på att ta egna initiativ och driver frågor framåt, du ser vikten i struktur och är noggrann i ditt arbete. Vidare har du ett intresse för samhällsutveckling och för idrottens roll i samhället.
Urvalet sker löpande så varmt välkommen in med din ansökan redan idag!
ÖVRIGT
Välkommen till Strängnäs kommun!
Strängnäs kommun har drygt 38 000 invånare och är strategiskt belägen i Mälardalen med utmärkta kommunikationsmöjligheter. Här är det nära till storstaden Stockholm nås med tåg på under 50 minuter, och ännu närmare ligger Eskilstuna. Vår kommun är en attraktiv plats för både boende och arbete, där du får möjlighet att göra verklig skillnad för samhället och dess invånare.
Hos oss finns en mängd meningsfulla och utmanande arbetsuppgifter, med möjligheter att växa och utvecklas i din yrkesroll. I Strängnäs kommun arbetar över 2 500 kunniga och engagerade medarbetare, som alla bidrar till att skapa en positiv vardag för invånarna. Vi värdesätter en arbetsplats där alla känner sig inkluderade och där det finns utrymme att påverka.
Vi arbetar aktivt utifrån en värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet. Vi ser i vår årliga medarbetarundersökning att våra medarbetare trivs. Vi hoppas att du vill vara en del av vårt team och tillsammans med oss bygga framtidens Strängnäs. Tillsammans skapar vi en starkare kommun och gör varandra bättre.
Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid för att skapa en hälsosam arbetsmiljö för alla medarbetare, kollegor och brukare.
Ansökningsprocess och personuppgiftshantering:
• Som sökande ansvarar du för att dokumentera din kompetens tydligt, så att vi kan göra en saklig och rättvis bedömning av din ansökan.
• Vid arbete med barn och ungdomar krävs utdrag ur polisens belastningsregister innan anställning.
• Strängnäs kommun hanterar dina personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning. Du kan läsa mer om vår personuppgiftshantering på vår hemsida: https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun
Strängnäs kommun har valt mediekanaler för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare och rekryteringstjänster.
Vi ser fram emot att få veta mer om dig och hur du vill bidra till Strängnäs framtid.