Arbetsbeskrivning
Livia Consulting AB söker för sin kunds räkning en erfaren och engagerad interimchef till ett uppdrag till en kommun i Bohuslän.
Uppdraget startar i början av januari.
Arbetsbeskrivning
Som interim enhetschef kommer du att ha ett övergripande ansvar för biståndsenheten, LSS/socialpsykiatri, bostads- och färdtjänsthandläggning samt försörjningsstöd.
Du leder och utvecklar ett team bestående av 11 handläggare och ansvarar för personal- och arbetsmiljöfrågor inom enheten.
Du kommer även att ha ett administrativt stöd på både avdelnings- och förvaltningsnivå.
En viktig del av arbetet är att implementera nya strategier och förbättra effektiviteten och kvaliteten inom verksamheten.
I rollen som enhetschef förväntas du att:
- Leda, planera och följa upp enhetens arbete så att kraven i gällande lagstiftning och uppsatta mål efterföljs.
- Säkerställa att verksamheten uppfyller kvalitetskrav och lagstadgade krav inom bistånd, LSS och försörjningsstöd.
- Skapa förutsättningar för en god arbetsmiljö och ett positivt utvecklingsklimat där medarbetarnas kompetens tas tillvara.
- Arbeta nära politiker och förbereda och föredra ärenden på arbetsutskott och nämnd.
- Bidra aktivt till utveckling av verksamheten genom att driva förändrings- och utvecklingsprocesser.
Krav för tjänsten som enhetschef
För att vara aktuell för uppdraget ställs följande krav:
- Socionomexamen, social omsorgslinje eller socialpedagog.
- Minst 5 års erfarenhet av biståndshandläggning och god kännedom om relevant lagstiftning och arbetsrätt.
- Erfarenhet av att självständigt hantera biståndsärenden, LSS och ekonomiskt bistånd samt att prioritera dessa.
- Gedigen kunskap om IBIC och gärna erfarenhet av att implementera metoden.
- God vana av digitala system, gärna erfarenhet av Treserva.
- Erfarenhet av myndighetsutövning och ledande befattning inom socialtjänst.
- Erfarenhet av att leda och motivera medarbetare i förändringsprocesser.
- God kommunikationsförmåga, både muntligt och skriftligt.
- Körkort för bil med manuell växel.
Övriga krav
- Inte förekomma i belastningsregistret för ärenden som kan påverka lämpligheten för tjänsten.
- Förmåga att arbeta självständigt och på ett lösningsfokuserat sätt.
Om Livia Consulting AB
Livia Consulting AB är ett bemanningsföretag som specialiserar sig på att hitta rätt kompetens till offentliga och privata verksamheter.
Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Livia Consultings verksamhetschef.
Välkommen med din ansökan!