Är du en tekniskt kunnig och innovativ HR-specialist som brinner för att förbättra HR-processer genom smarta systemlösningar? Vi söker nu en nyckelspelare till en av storbankerna, som kan kombinera teknisk expertis med djup förståelse för HR för att driva den digitala transformationen framåt. Bli en del av ett dynamiskt team och bidra till att forma framtidens HR-landskap!
OM TJÄNSTEN
Rollen som HRIT-specialist är en central länk mellan verksamheten och IT, där du kombinerar teknisk kompetens med en förståelse för HR-processer och datahantering. Du ansvarar för bankens koncernövergripande system inom HR och arbetar med att analysera samt tillgodose utvecklingsbehov, samtidigt som du säkerställer att systemen möter verksamhetens behov och uppfyller säkerhets-och riskhanteringskrav.
Du kommer ingå i ett team på nio personer som ansvarar för HR controlling, HR dataanalys, HRIT, operativt dataägarskap, HR-kommunikation och ways of working. Teamet har ett koncernövergripande ansvar och har ett nära samarbete med bankens HR kollegor i Sverige och utomlands såväl som med bankens IT-organisation. Det kommer samtidigt ställas krav på din förmåga att driva ditt arbete framåt självständigt.
Detta är ett konsultuppdrag vilket innebär att du kommer bli anställd av Academic Work och arbeta som konsult hos banken i fråga.
ARBETSUPPGIFTER
Arbetsuppgifter
Rollen som HRIT-specialist är bred och du kommer samarbeta tätt med både HR-funktioner och IT. Dina ansvarsområden och arbetsuppgifter specificeras nedan.
* Ansvara för bankens koncernövergripande HR-system.
* Analysera och tillgodose utvecklingsbehov inom HR-systemen.
* Säkerställa att HR-systemen möter verksamhetens behov och uppfyller säkerhets- och riskhanteringskrav.
* Delta i utredningar och implementeringar av nya HR-systemlösningar, inklusive Engagement Survey-verktyget.
* Representera HR i möten med IT och externa leverantörer.
* Hålla sig uppdaterad om trender och teknologiska lösningar inom HR-området.
* Arbeta med bankens HR-system och fungera som operativ dataägare inom HR.
* Bidra till bankens förflyttning mot people analytics genom dataanalys och användning av BI-verktyg.
VI SÖKER DIG SOM
- Har flerårig arbetslivserfarenhet i en liknande roll
- Har erfarenhet av att arbeta med flera olika system och god förståelse för tekniken bakom.
- Har praktisk erfarenhet av att arbeta operativt i olika system, inklusive implementationer, HRIS eller andra system.
- Har erfarenhet av informationssäkerhet samt arbete med risk- och säkerhetsanalyser
- Har god förståelse för HR-processer
- Har goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
Det är starkt meriterande om du har
- Erfarenhet av datahantering och operativt dataägarskap.
- Grundförståelse för HR-data och förmåga att bygga dataanalyser.
- Erfarenhet av BI-verktyg och datamodellering (t.ex. IBM Cognos, Power BI).
- Erfarenhet av Jobylon eller andra ATS-system, engagement survey system.
- Erfarenhet av Saba Cloud.
För att lyckas i rollen har du följande personliga egenskaper:
- Samarbetsinriktad
- Kommunikativ
- Pedagogisk
- Strukturerad
- Anpassningsbar
Övrigt:
- Uppdragsperiod: 13/1 - 30/9 - 2025
- Omfattning: Heltid
- Placering: Centrala Stockholm
En förutsättning för att påbörja uppdraget är en godkänd bakgrundskontroll som genomförs senare i processen.
Vår rekryteringsprocess
Denna rekryteringsprocess hanteras av Academic Work och vår kunds önskemål är att alla frågor rörande tjänsten skickas till Academic Work.
Vi tillämpar löpande urval och kommer plocka ner annonsen när tillräckligt många kandidater har nått slutskedet i rekryteringsprocessen. Rekryteringsprocessen innehåller två urvalstest: ett personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga. Testerna är ett verktyg för att kunna hitta den kandidat med högst potential för tjänsten samt främja jämlikhet, mångfald och en rättvis rekryteringsprocess.