Avdelningscontroller
Skicka ansökan 2 dagar kvar
Samordnare Avdelningscontroller
2 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Åt vår kund söker vi en Avdelningscontroller

Uppdragsbeskrivning

I din roll som samordnare på en av avdelningarna hos kunden är du länken mellan avdelningen, centrala funktioner och projekten. Samordnaren stödjer, leder och samordnar projekten inom avdelningen och inom sitt sakområde. Detta genom att:

  • Utveckla och förvalta de avdelningsgemensamma arbetssätten och bidra till arbetet med det förvaltningsövergripande ledningssystemet,
  • Bevaka vad som kommer från centrala funktioner (info, riktlinjen, strategier),
  • Implementera styrande och stödjande dokument inom avdelningen och dess projekt,
  • Följa upp att beslutade arbetssätt efterföljs av projekten,
  • Fånga upp och lyfta behov från projekten,
  • Leda mötesserier med handläggarna och/eller andra projektstöd inom funktionen,
  • Ingå i mötesforum mellan avdelningen och centrala funktioner,
  • Samverka inom funktionen mellan avdelningarna.

Som avdelningscontroller kommer du att driva och vidareutveckla projektuppföljningsarbetet och självständigt ansvara för uppföljningen och analysen av avdelningens tre investeringsprojekt. Avdelningscontrollern ger också stöd och ledning till avdelningens medarbetare i ekonomi- och prognosfrågor och i användningen av ekonomi- och redovisningssystem.

Du deltar dessutom aktivt i avdelningens utvecklingsarbete och har ett nära samarbete med strategisk controller och verksamhetsstrateg, som är en del av den centrala ekonomienheten på förvaltningen.

Utöver spännande arbetsuppgifter och ett unikt projekt erbjuder kunden dig en arbetsmiljö med många kunniga och ambitiösa kollegor som kan bidra till en spännande personlig utveckling, där de tillsammans skapar förutsättningar att lösa många komplexa problem och frågeställningar. 

Arbetsuppgifter

  • Sammanställa och leverera/projektens statusrapporter
  • Levererar avdelningens input till förvaltningens månads, tertial och årsrapporter
  • Följa upp utfall mot budget och prognos
  • Analyserar avvikelser och nyckeltal till månads-, tertial- och årsrapportering
  • Levererar ekonomitabeller till projektens månadsrapporter
  • Leda, planera och samordna avdelningens prognosarbete
  • Stabens fakturahantering
  • Samordna riskarbetet inom avdelningen, riskworkshops
  • Aktivt driva förbättringsarbete inom ekonomi- och rapporteringsarbetet
  • Ansvara för avdelningens verksamhetsplaneringsarbete. Bokar och håller ihop arbetsgruppsmöten VP
  • Extern fakturering när projekten sålt externa byggtjänster
  • Ombokning av felaktigt redovisade kostnader vid behov
  • Aktivt deltagande i förvaltningens controllernätverk
  • Leda avdelningens ekonominätverk med projektens ekonomiansvariga

Obligatoriska krav

  • Minst fem (5) års erfarenhet av controllerarbete.
  • Erfarenhet av att ha arbetat med analys, sammanställning och rapportering av ekonomisk data i minst fem (5) projekt, anställningar eller uppdrag.
  • Erfarenhet av att ha arbetat i ekonomisystem i minst fem (5) år. 
  • Erfarenhet av att ha arbetat med projektredovisning i minst ett (1) år. 
  • Erfarenhet av att ha arbetat med budget- och/eller prognosrapportering i minst tre (3) år. 
  • God vana av Officepaketet, minst 5 år, primärt Excel. 

Meriterande

  • Erfarenhet av att ha arbetat med tillämpning av komponentredovisning från minst 1 tidigare uppdrag.
  • Erfarenhet från minst 1 uppdrag av att ha arbetat med stora (>500 msek) infrastruktur- och/eller anläggninsprojekt. 
  • Erfarenhet av att ha arbetat med verksamhetsplanering i offentlig sektor i minst ett (1) år.
  • Erfarenhet av att ha arbete med ekonomisystemen Mercur och/eller Agresso från minst 1 tidigare uppdrag.
  • Erfarenhet från minst 1 uppdrag av att ha arbetat med riskhantering i stora (<500 msek) anläggingsprojekt infrastruktur- och/eller anläggninsprojekt. 

Din ansökan

Låter rollen intressant och passande? Ansök i så fall omgående för vi intervjuar löpande och rollen kan tillsättas innan sista ansökningsdatum.

Vi kan enbart ta emot och bearbeta din ansökan genom att du registrerar ditt CV i vår portal. Med avseende på GDPR kan vi ej ta emot ansökningar via e-post. Varmt välkommen med din ansökan! Uppdraget är en del av Quest Consulting personaluthyrning.

Om oss

Quest Consulting är ett auktoriserat konsultbolag med kollektivavtal, försäkringar, friskvård och tjänstepension. Vi är specialiserade inom IT, Teknik, HR, Administration och Ekonomi. Vår målsättning är att vara din personliga samarbetspartner och just därför är det så viktigt för oss att arbeta efter våra kärnvärden där våra ledord är att vara Personliga, Nyskapande och Professionella.  

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-11-29
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Liknande jobb

Ekonom Bokförare Redovisningsekonom Bokföringsassistent Redovisningskonsult Redovisningsansvarig Redovisningsassistent
2 dagar sedan
Ekonom Bokförare Ekonomiexpert Ekonomistrateg Ekonomikonsult Ekonomiansvarig Ekonomiassistent Ekonomisamordnare Ekonomikoordinator Ekonomihandläggare Bokföringsassistent Ekonomiansvarig chef Financial Controller Ekonomiadministratör Redovisningsassistent CFO (Chief Financial Officer) Ekonomi- och löneadministratör
Igår
Ekonom Redovisningsekonom Redovisningsansvarig
7 dagar sedan