Avdelningschef tillståndsstrategi och social hållbarhet
Skicka ansökan 15 dagar kvar
Chef Avdelningschef
15 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Vi söker en engagerad och erfaren chef inom social hållbarhet och tillståndsprocesser som vill vara med och göra en betydande skillnad. I denna roll blir du en nyckelperson i att navigera och processutveckla komplexa tillståndsprocesser på kort och lång sikt samtidigt som du driver och bygger upp systematik för socialt ansvarstagande. Om du vill vara en del av en organisation där hållbarhet möter innovation, är detta tjänsten för dig!


Framtidens viktigaste jobb

Vi vill leda omställningen av vår industri mot en hållbar framtid. På samma sätt som vi vill förändra världen, vill vi utveckla alla som är med oss på resan, personligt och professionellt. Vill du vara med och forma framtiden för världens gruv- och mineralindustri?

Din roll

Som chef för tillståndsstrategi och social hållbarhet kommer du att leda och utveckla strategiska initiativ som stärker LKABs processer som miljötillstånd inom ramen för vår strategi, säkerställa effektiv hantering av tillstånd och regulatoriska processer intressenthantering, väsentlighetsanalys, uppföljning av verksamhetens uppfyllande av krav av inom ramen för CSRD kopplat till social hållbarhet, implementering av SCDDD, utveckla och ansvara för LKABs arbete med samebyar och samhällsengagemang med fokus på metoder för intressenthantering. Du kommer att arbeta i nära samarbete med linjen och ledningsgrupper och andra nyckelintressenter för att integrera social hållbarhet i alla delar av verksamheten och se till att nödvändiga tillstånd och regelverk följs. Ditt ledarskap blir avgörande för att skapa konkreta, positiva effekter för våra medarbetare, kunder och samhället i stort. Dialog och kontakter med externa intressenter kommer utgöra en viktig del i rollen för att strategiskt utveckla arbetssätt och proaktiva metoder.

Huvudsakliga arbetsuppgifter innefattar att:

  • Utforma och implementera strategier och arbetsmetoder för tillståndsprocesser på kort och lång sikt
  • Utveckla och implementera arbetssätt som uppfyller CSDDD, Due diligence och främjar mänskliga rättigheter.
  • Utveckla och implementera metoder för intressentengegemang inom ramen för tillståndsarbete och löpande drift samt även viss del operativt ansvar för genomförande av dialog med intressentgrupper.
  • Leda projekt, F&U och initiativ inom mångfald, inkludering och samhällsengagemang.
  • Säkerställa att tillstånds- och regulatoriska krav efterlevs och integreras i verksamheten.
  • Samverka med myndigheter och intressenter för att få nödvändiga godkännanden och tillstånd.
  • Följa upp och rapportera om nyckeltal och resultat relaterade till social hållbarhet och tillståndsfrågor.


Det här har du med dig

Du är en innovativ och nytänkande ledare som kan bygga upp arbetssätt och metoder från grunden, med förmågan att arbeta självständigt och samtidigt föra en nära dialog med verksamheten och intressenter. Samarbetsorientering är avgörande, och du bör vara kommunikativ både internt och externt. Vi söker en trygg och inspirerande person som kan leda med både stabilitet och engagemang. För att lyckas i rollen som chef inom tillståndsstrategi och social hållbarhet ser vi även att du har:

  • Högskoleutbildning inom relevant område, t.ex. naturvetenskap, samhällsvetenskap, eller juridik.
  • Omfattande erfarenhet av att leda grupper bestående av erfarna medarbetare med djupgående kompetens.
  • Flerårig erfarenhet (10 år) att arbeta med tillstånd i tung industriavseende svenska regelverk och tillståndshantering kopplad till samhällsbyggnad och sociala projekt.
  • God kännedom gällande svensk miljöjuridik.
  • Stark kommunikativ förmåga och erfarenhet av att arbeta med flera intressenter.
  • Erfarenhet att leda förändringsarbete
  • Ett proaktivt, inkluderande, inspirerande och resultatorienterat arbetssätt.

Vi ser det som en styrka om du har erfarenhet av svensk basindustri, helst gruvnäring.


Det här får du

  • Belöningsprogram
  • Fri träning på LKAB:s egna gym samt hos våra samarbetspartners på verksamhetsorterna i Norrbotten
  • Friskvårdsbidrag och studiestöd samt tillgång till konstförening, fritidsförening, fjällstugor och familjeaktiviteter
  • Förstärkt föräldrapenning med upp till 90 procent av din ordinarie lön i upp till sex månader (efter anställning i ett år)
  • Hjälp och stöd vid sjukdom eller i frågor om arbetsmiljö, hälsa, friskvård och rehabilitering
  • Ersättning för tandvård samt skydds- och terminalglasögon
  • Möjlighet att ansöka om stipendier vid studier både för dig och dina barn
  • Möjlighet att ansluta sig till vårt pensions- och försäkringsprogram med förmånliga priser


Övrig information

Placering för tjänsten är Luleå, Kiruna, Gällivare eller Stockholm.

Välkommen med din ansökan, inklusive CV och personligt brev senast den 5 januari. Eftersom julhelgen närmar sig, kan återkoppling dröja något. Vi ser fram emot att komma i kontakt med dig efter årsskiftet och tackar för ditt tålamod. Vi önskar dig en riktig härligt julledighet!

Vill du veta mer om tjänsten? Kontakta Hållbarhetsdirektör Pia Lindström på [email protected].


Fackliga kontakter:

Unionen Norra: Sakari Alanko 0980-725 08

Akademikerföreningen: Peter Johansson 0980-71879

Ledarna Norra: Ingegerd Kyrö 0980-71050Malmberget/Luleå

Unionen Södra: Katarina Paganus 097076298

SACO-klubben Södra: Annika Taavoniku 0970-79532

Ledarna Södra: Christer Olofsson 0970-765 84

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-11-28
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare