En dag på jobbet
Du har en viktig roll som boendestödjare på Mobila teamet.
Du ger stöd i vardagen utifrån tidsbegränsade beslut från vår LSS-myndighet.
Insatsen boendestöd enligt SoL utförs som ett punktstöd och utformas tillsammans med den enskilde i en genomförandeplan.
Vi söker 1 ny medarbetare till vårt härliga gäng i Södertälje.
I rollen som boendestödjare ingår det att vara stödperson till ett antal personer som har beviljad stödinsats samt att ha kontakt med handläggare och andra instanser.
Du har tilldelade ansvarsområden som säkerställer att verksamheten fungerar.
Vi arbetar aktivt med dokumentation via vårt verksamhetssystem.
Boendestöd är en social och utvecklande insats av pedagogisk karaktär som syftar till att den enskilde ska klara sig på egen hand. Stödet ska anpassas utifrån den enskildes behov av, och möjligheter till, att utveckla ett fungerande vardagsliv. Insatsen utgår från behov och förmågor samt kan vara stödjande eller kompenserande där den egna förmågan ska tas tillvara. Det praktiska stödet ska fungera motiverande, energisparande, och som ”igångsättare”. Stödet kan fungera som ett lärande stöd, där boendestödet till en början deltar, med mål att det i framtiden leder till självständighet.
Arbetstiden är schemalagd och sker på dag- och kvällstid och kan även ske på helg. Du kommer att vara delaktig i planeringen av schemat för verksamheten och kan påverka din planerade arbetstid. Arbetet utgår ifrån en kontorslokal men är i huvudsak förlagd hemma hos den enskilde. Insatsen är dock inte begränsad till den enskildes hem utan kan även omfatta aktiviteter utanför hemmet. Stödet bygger på din förmåga att samordna, motivera, inspirera och vägleda personerna i rätt riktning samt att praktiskt få igång vardagssysslor tillsammans. Grundstödet ligger i att strukturera och motivera, men även kompensera, i de moment som den enskilde har behov inom. Din arbetsdag börjar och slutar alltid i kontorslokalen där du träffar dina kollegor. Därefter följer dagens schema med stöd till mellan två-sex personer per arbetsdag.
Vem är du?
Krav:
- Vård- och omsorgsprogrammet med inriktning funktionsnedsättning eller psykiatri.
Eller barn- och fritidsprogrammet med inriktning psykiatri eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren finner likvärdig.
- Du har kunskaper och erfarenhet av pedagogiska metoder och kognitiva hjälpmedel med inriktning mot funktionsnedsättning.
- Du har erfarenhet av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
- Du har kunskap om olika funktionsnedsättningar och hur dessa kan påverka den enskilde.
- Du har grundläggande datorkunskaper och ser datorn som en naturlig del i ditt arbetsliv.
- Du har tidigare erfarenheter och är trygg i social dokumentation med IBIC som grund.
- Goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift.
- Du innehar manuellt B-körkort.
Meriterande:
- MI-utbildning.
- Utbildning i Salutogent förhållningssätt.
- Väl förtrogen med sociala myndigheters regelverk och uppbyggnad.
Personliga egenskaper:
- Lyhörd
- Kreativ
- Snabbtänkt
- Självständig
- Ansvarstagande
- Modig
- Ödmjuk
- Klarar av att arbeta i högt tempo med varierande arbetsuppgifter
- Lågaffektivt bemötande
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet, egenskaper och erfarenheter av att arbeta självständigt och flexibelt med mycket ansvarstagande. Vana från målgruppen och insatsen boendestöd är meriterande. Du antar utmaningen att arbeta med ständiga förbättringar i en Leaninspirerad kommun och kan uttrycka dig väl i svenska språket i tal och skrift. Du behöver kunna kombinera ditt pedagogiska arbete med administrativa arbetsuppgifter samt ha förmågan att ta egna initiativ.
Då vi ger stöd till personer under 18 år och kommer i kontakt med människor under 18 år så begär vi in utdrag från belastningsregister i samband med anställning.
Vi erbjuder dig
- Möjligheten att arbeta med ständiga förbättringar för att utveckla dig själv och verksamheten mot tydliga mål.
- Friskvårdbidrag i form av friskvårdpeng, upp till 3000 kronor per år.
- Att kunna påverka din egna arbetstid genom årsarbetstid.
- Fortbildning i form av kurser och föreläsningar.
Välkommen till oss!
Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun.
Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället och samtidigt känna glädje.
Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt.
Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor, ett generöst friskvårdsbidrag samt möjlighet att byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar.
Inom vissa verksamheter finns även möjlighet till viss flexibilitet avseende arbetstid och arbetsformer.
Vi har ett stort utbud av utbildningar och kompetenshöjande insatser för dig som medarbetare.
För mer detaljerad information kring våra förmåner läs gärna mer på vår externa hemsida: https://www.sodertalje.se/formaner
Övrigt
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.
Södertälje kommun arbetar med kompetensbaserad rekryteringmetodik i syfte om att motverka diskriminering och främja mångfald på arbetsplatsen.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass.
En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning.
För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Rekrytering kommer att ske löpande under ansökningsperioden. Varmt välkommen med din ansökan!