Arbetsbeskrivning
Säkerhetsskyddshandläggare/exponering av säkerhetskänslig verksamhet (SUA) till Verksamhetsområde Säkerhet med placering i Sundsvall.
Verksamhetsområde Säkerhet har ansvaret för ledning, styrning, samordning och uppföljning av säkerhetsarbetet inom Försäkringskassan. Verksamhetsområde Säkerhet ansvar inrymmer bland annat informations-, person- och fysisk säkerhet samt krisberedskap, kontinuitetsplanering, säkerhetsskydd och incidenthantering. Säkerhetsarbetet utgår från Försäkringskassans ledningssystem för säkerhet, vilket också Verksamhetsområde Säkerhet ansvarar för att utveckla och förvalta.
Ansvar och arbetsuppgifter
Alla medarbetare inom Verksamhetsområde Säkerhet har en primär inriktning inom något av ansvarsområdena. Tjänsten som SUA- handläggare är i första hand inriktad på arbete inom säkerhetsskydd.
Som handläggare inom säkerhetsskydd skapar du mervärde för verksamheten genom att ta fram analyser, säkerhetsåtgärder och säkerhetsskyddsavtal i samband med säkerhetskänsliga upphandlingar.
Du har det operativa ansvaret för att genomföra och administrera det dagliga arbetet med skyldigheter myndigheten har i samband med exponering av säkerhetskänslig verksamhet (SUA) genom att utföra säkerhetsskyddsbedömningar, ta fram säkerhetsskyddsavtal och säkerhetsskyddsöverenskommelser samt uppföljning av leverantörer. Vidare kommer du stödja i metodutveckling, säkerhetsskyddsanalyser och övriga uppgifter som vi jobbar med inom säkerhetsområdet.
För att passa i rollen behöver du vara självgående med en god förmåga att tolka, utvärdera och hantera komplex och skyddsvärd information och utifrån det kunna göra urval och prioriteringar. Du är noggrann med hög integritet, trygg i dig själv att kunna göra egna bedömningar, driva processer och ta egna initiativ. Tillgänglighet, god service, information, vägledning och leverans ska känneteckna ditt arbete. Du ska också vara kommunikativ, noggrann och ha en hög säkerhetsmedvetenhet.
Vi söker dig som
• har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
• är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer
• har erfarenhet av uppföljning och kontroll
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
• har god förmåga att använda datorn som arbetsverktyg.
Det är meriterade om du har:
• några års arbetslivserfarenhet från myndighet, gärna från säkerhetsområdet
• erfarenhet av arbete med säkerhetsskydd och kunskap i de lagar och förordningar som reglerar säkerhetsskyddsområdet
• dokumenterad erfarenhet av arbete med säkerhetsskyddad upphandling.
• relevanta säkerhets- och säkerhetsskyddsutbildningar genom exempelvis Försvarsmakten, SSF eller Företagsuniversitetet
• kunskap och erfarenheter av IT-säkerhet.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Två tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med försäkringskassans riktlinjer för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. För den här tjänsten krävs svenskt medborgarskap. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska tester komma att användas som en del i urvalsarbetet. Resor i tjänsten förekommer. Placeringsort: Sundsvall
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontakt
Chef: Jan Hägglund, 010-144 17 37 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Stefan Dahlberg, 010-116 45 16 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Carolina Mancho, 010-116 28 80. Saco-S: Henrik Schornack, 010-112 48 17. Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 11:e december 2024. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp att skicka in din ansökan.