Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Skärholmens stadsdelsförvaltning är en av Stockholms stads 11 stadsdelsförvaltningar och omfattar stadsdelarna Bredäng, Sätra, Skärholmen och Vårberg. Här arbetar mer än 1000 medarbetare för våra 37.000 invånare. Vi erbjuder en kommunal verksamhet som vi är stolta över och vi har en fantastisk mångfald. Välkommen med ditt unika bidrag!
Välkommen till oss på Beställarenheten Äldre!
Hos oss arbetar idag 14 engagerade handläggare, en gruppledare och en enhetschef, som tillsammans skapar en stödjande och utvecklande arbetsmiljö.
Varje medarbetare är en viktig del av vårt team, där vi stöttar varandra i det dagliga arbetet och driver enhetens utveckling framåt.
Vi handlägger ansökningar enligt SoL, LSS och riksfärdtjänstlagen. Vår administrativa avdelning hjälper till med fakturagranskning och avgiftshantering, vilket ger oss möjlighet att fokusera på det sociala arbetet och biståndshandläggningens kärna.
Vårt kontor är beläget i Skärholmen centrum med närhet till shopping och ett brett lunchutbud. Vi sitter tillsammans med resterande enheter inom socialtjänsten i ett öppet kontorslandskap.
Vi erbjuder
Individanpassad introduktion
Engagerade kollegor och ett bra samarbete på enheten
Tillgång till nära och tillgänglig arbetsledning
Möjlighet till löpande kompetensutveckling samt fortbildning med en individuell kompetensutvecklingsplan som grund
Möjlighet att specialisera dig i specifika områden som är intressanta för dig och relevanta för vår verksamhet
Friskvårdsbidrag
Flexibel arbetstid
Möjlighet att arbeta hemifrån 1-2 dagar/vecka om arbetet tillåter.
Din roll som biståndshandläggare
Som biståndshandläggare hos oss möter du människor över 65 år med varierande bakgrunder och behov, inklusive de med missbruk, psykisk ohälsa, demens eller fysiska omvårdnadsbehov. Du ansvarar för att utreda behov, fatta beslut om insatser och samverka med både interna och externa aktörer för att hitta de bästa lösningarna för våra äldre.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebär att
Göra hembesök, byråbesök och utskrivningsplaneringar från slutenvården
Arbeta i stadens sociala system, såsom Paraplyet och Lifecare
Utreda och fatta beslut om insatser såsom hemtjänst, dagverksamhet och särskilda boendeformer enligt socialtjänstlagen
Skriftlig dokumentation och handläggning
Hos oss får du härliga kollegor som hjälps åt och värnar om den goda arbetsmiljön. Vi utvecklar verksamheten fortlöpande med fokus på vår målgrupp och du får bidra till utvecklingen genom ditt engagemang i förändringsarbetet.
Din kompetens och erfarenhet
Vi söker dig som har socionomexamen och goda kunskaper om lagstiftning och riktlinjer, alternativt en annan högskoleutbildning som vi bedömer som likvärdig kombinerat med liknande arbetserfarenhet. Du har även en god förmåga att dokumentera skriftligt och att kommunicera muntligt. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med myndighetsutövning inom äldreomsorg och om du har erfarenhet av stadens dokumentationssystem Paraplyet och Lifecare.
För att lyckas och trivas i rollen ser vi att du är självgående och kommunikativ. Du har lätt för att skapa goda relationer och anpassar din kommunikation utifrån den du möter. Du agerar professionellt och visar ett engagemang som sprider sig till andra. Vi ser också att du är en person som tar egna initiativ till förbättringar som är till gagn för vår verksamhet och för vår målgrupp. Du är uthållig vilket innebär att du arbetar effektivt för att uppnå resultat. Vidare är du flexibel och kan styra om dina arbetsuppgifter utifrån ändrade prioriteringar.
Som person behöver du vara bekväm med att driva olika utvecklingsarbeten på enheten som är i linje med våra verksamhetsmål och vara lösningsfokuserad. Du behöver även vara trygg med att stå i centrum och dela med dig av dina kunskaper till dina kollegor som ett led i vår verksamhetsutveckling. Vi lägger stor vikt vid dina personliga färdigheter och ditt engagemang för tjänsten.
Övrigt
Denna tjänst är ett vikariat till juni 2025 med möjlighet till förlängning.
I den här rekryteringen kan vi komma att bjuda in till intervju innan sista ansökningsdag.
Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.