Högsta domstolens huvuduppgift är att leda rättstillämpningen genom vägledande avgöranden. Högsta domstolen är sista instans för tvistemål, brottmål och ärenden som har avgjorts av hovrätt. Vid sidan av huvuduppgiften att vara prejudikatinstans prövar Högsta domstolen också ärenden om resning, domvilla och återställande av försutten tid samt ärenden rörande andra staters begäran om utlämning och vissa ärenden som rör advokater.
Domstolens mål är att vara en modern och attraktiv arbetsplats med särskilt fokus på meningsfulla och utvecklande arbetsuppgifter, individuellt anpassad kompetensutveckling, stor möjlighet till påverkan av rutiner och arbetsformer samt engagerande och utvecklande ledarskap. Domstolen arbetar aktivt med verksamhetsutveckling. Målet är att medarbetarna ska vara delaktiga och aktiva i utvecklingsarbetet.
Vid Högsta domstolen arbetar totalt ca 90 personer, varav 16 är domare (justitieråd). Högsta domstolen är organiserad i två dömande avdelningar och ett kansli, som består av två beredningsenheter och en administrativ enhet med registratorskontor och arkiv samt övriga administrativa funktioner.
Arbetsuppgifter
Målen i Högsta domstolen bereds och föredras av justitiesekreterare och beredningsjurister. Justitiesekreterarna är domarutbildade hovrättsassessorer, ofta med ytterligare arbetslivserfarenhet från bl.a. Regeringskansliet, JO eller JK. Beredningsjuristerna är notariemeriterade i tingsrätt, ofta med viss erfarenhet av annan liknande juridisk verksamhet. Som beredningsjurist har du huvudansvar för beredningsåtgärder avseende såväl nya som inneliggande mål. Du har som huvudsaklig uppgift att granska nya mål och föreslå nästa handläggningsåtgärd samt själv göra rättsutredningar och föredra mål för avgörande. Du har därmed en viktig roll i domstolens arbete med att på ett effektivt och rättssäkert sätt hantera de mål som kan avgöras av ett justitieråd (enklare dispensmål och extraordinära mål). Arbetet bedrivs i hög grad självständigt men innebär också ett nära samarbete med bland andra justitieråd, justitiesekreterare och domstolshandläggare.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är notariemeriterad i tingsrätt. Du ska vara juridiskt mycket skicklig och noggrann samt ha hög ansvarskänsla och social kompetens. Arbetet kräver mycket god samarbetsförmåga, mycket gott omdöme, flexibilitet samt förmåga att arbeta snabbt och med bibehållen kvalitet även under tidspress. Det kan vara meriterande att efter notarietjänstgöringen ha arbetat som beredningsjurist eller motsvarande i tingsrätt eller hovrätt. Likaså kan det vara meriterande med annan relevant arbetslivserfarenhet efter notarietjänstgöringen.
För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Anställningen är tidsbegränsad, 2 års särskild visstidsanställning. En eller flera anställningar är aktuella.
Bifoga notariebetyg till ansökan. Om du för närvarande genomför notarietjänstgöringen ska du i stället ange en referens från domstolen.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.