Arbetsbeskrivning
Huddinge är en växande Stockholmskommun med närhet till både stad och natur. Som medarbetare hos oss är du en viktig samhällsbyggare. Tillsammans skapar vi ett hållbart samhälle för alla som bor, besöker och arbetar i Huddinge.
Är du en stödassistent/boendestödjare med stort brukarfokus och intresse för att utveckla och förbättra?
Vi söker en flexibel, stabil, närvarande och tydlig ledare som är bra på att samarbeta och coacha. Du ska trivas att arbeta i verksamheten med brukarna och även administrativt. Låter det här som en spännande tjänst för dig?
Boendeenheten ligger i Flemingsberg, och det är enkelt att ta sig till såväl kommunalt som med bil.
Gruppbostaden har fem brukare med intellektuell funktionsvariation, varav majoriteten har ett stort behov av omvårdnad. Serviceboendet har 13 brukare som bor i egna lägenheter i området. De flesta har en intellektuell funktionsvariation, autismspektrum, psykisk ohälsa.
På arbetsplatsen arbetar vi utifrån struktur, en tydliggörande pedagogik och med individuella mål för de boende. Vårt övergripande mål är att erbjuda de boende goda livsvillkor utifrån inflytande i genomförandeplanering och i sin vardag. Vi arbetar aktivt med att skapa en meningsfull, trygg och förutsägbar boendemiljö.
Din profil
Kvalifikationskrav
• Grundläggande gymnasieutbildning inriktning socialt eller pedagogiskt arbete eller inriktning LSS (vård och omsorg).
• Aktuell kunskap kring målgruppen som bor på serviceboende/gruppboende och de levnadsvillkor som personer med funktionsvariationer lever i, genom egen erfarenhet av arbete med målgruppen.
• Erfarenhet av arbete med personer som har ett utmanande beteende och av att arbeta förebyggande för att minimera dessa situationer.
• System-och datorvana, och är positiv till att utveckla verksamheten i takt med den digitala utvecklingen.
• God förmåga att kommunicera muntligt och skriftligt på svenska.
• God kunskap om lagar som styr verksamheten.
• Dokumenterad erfarenhet av tidigare arbete i arbetsledande position.
Vi ser gärna att du har erfarenhet av våra verksamhetssystem exempelvis Heroma, Proceedo, Life Care och Swedetime samt god kunskap och erfarenhet av lågaffektivt bemötande och erfarenhet av att arbeta med bemanning och schemaläggning.
Personliga kompetenser
Vi söker dig som:
• Är en stabil och tydlig ledare som är bra på att samarbeta, kommunicera och vägleda dina kollegor.
• Kan planera och strukturera ditt arbete självständigt, och ha förmåga att prioritera bland dina arbetsuppgifter.
• Har intresse och erfarenhet av att utveckla verksamheter med utgångspunkt i brukarens självbestämmande och med respekt för brukarens integritet.
• Kan skapa och upprätthålla goda relationer med brukarna, anhöriga, gode män, dagliga verksamheter och övriga nätverk. För detta kräver rollen att du är lyhörd och relationsorienterad