Arbetsbeskrivning
Eskilstuna tingsrätt har omkring 45 medarbetare. Domstolen är indelad på två avdelningar och en administrativ enhet. På varje avdelning arbetar domare, beredningsjurister och notarier tillsammans med domstolshandläggare. Var och en av avdelningarna leds av en chefsrådman.
Arbetsuppgifter
Vi behöver tillfälligt förstärka vår organisation med en tillförordnad rådman och kan nu erbjuda dig ett utvecklande och betydelsefullt arbete hos oss på Eskilstuna tingsrätt.
Som tillförordnad rådman har du möjlighet att döma i både brottmål och tvistemål samt avgöra domstolsärenden. Tvistemålshanteringen bygger till stor del på direktlottning till en domare medan brottmål, tvistemål om mindre värden och ärenden handläggs i huvudsak i tingsrättens beredningsorganisation. Vi bedriver ett omfattande utvecklingsarbete där delaktighet, samarbete och engagemang är ledord i arbetet. Som tillförordnad rådman kommer du ha möjlighet att delta i det arbetet.
Vi strävar efter att vara en modern arbetsplats där arbetet är flexibelt och det går att förena arbete och privatliv på ett bra sätt. Vi erbjuder därför samtliga medarbetare möjlighet till visst distansarbete. Att ha en inkluderande och bra arbetsmiljö är högt prioriterat hos oss.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är en erfaren jurist med mycket goda juridiska kunskaper, en mycket god analysförmåga och ett gott omdöme.
För att komma i fråga om anställning ska du ha erfarenhet från arbete som ledamot eller fiskal i överrätt eller under minst sex månader ha utfört en överrättsfiskals arbetsuppgifter. Det är meriterande om du är eller har varit ordinarie domare eller hovrättsassessor/kammarrättsassessor.
Du som söker ska i övrigt motsvara de krav som ställs i Domarnämndens kravprofil för ordinarie domare.
Arbetet hos oss är ett lagarbete där alla yrkesgrupper arbetar tillsammans för att domstolen ska lösa sin uppgift på ett rättssäkert och effektivt sätt. Arbetet präglas stundtals av ett högt tempo och för att lyckas i arbetet behöver du trivas med att samarbeta med andra, vara flexibel och ha förmåga att snabbt sätta dig in i nya frågor för att sedan fatta beslut av god kvalitet. Du behöver också ha intresse för att handleda notarier och andra kollegor i deras arbete och en väl utvecklad förmåga att entusiasmera dessa.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Till ansökan ska meritförteckning, personligt brev och övriga handlingar som den sökande önskar åberopa bifogas.