VoB Syd är ett offentligägt företag som tillhandahåller tjänster inom socialtjänstens område. Bolaget drivs på samhällsnyttig grund utan vinstsyfte. VoB står för Vård och behandling och driver behandlingshem, utredningshem, stödboenden samt jour- och familjehemsverksamhet. Verksamheterna tar emot akuta och planerade uppdrag från socialtjänsten (SoL och LVU). Bolaget är kvalitetscertifierat enligt ISO 9001:2015.
VoB erbjuder goda utvecklings- och karriärmöjligheter för dig som vill satsa i ett kreativt sammanhang med korta beslutsvägar. Utgångspunkten för de anställdas genomförande av uppdrag och arbetsuppgifter är formulerade i VoB:s värdegrund. Våra värdeord är struktur, flexibilitet och professionalitet. Under mottot frihet under ansvar löser medarbetarna sina uppgifter med stora möjligheter att genomföra arbetet på det sätt som de bedömer vara bäst. Vår företagskultur kännetecknas av en hög grad av delaktighet och ömsesidig respekt där arbetsglädje och laganda uppnås. Vårt arbete kännetecknas av professionalitet och hög kompetens.
Familjehuset i Alvesta är ett akut, utrednings- och behandlingshem för barn och familjer som erbjuder kvalificerat utrednings- och behandlingsarbete liksom genomför observationer och kortare stödinsatser. Utredningarna kan genomföras under 4 - 12 veckor och ges i heldygnsvård eller i lägenhetsboende, beroende på uppdrag och skyddsbehov. Behandlings- och utredningsarbetet vilar på miljöterapeutisk grund och utgår från grundprinciperna enligt BBIC och målet för verksamheten är att barnets behov och rättigheter ska stå i centrum, både under och efter placeringen. Behandlingen fokuserar på beteendemässig förändring utifrån genomförandeplan där delmål, mål, insats och tidsram formuleras och görs mätbara. Allt arbete utgår i från evidensbaserade metoder och vi utvärderar behandlingseffekten regelbundet genom olika former av självskattningar.
Vår verksamhet är ett av de första HVB-hemmen i landet som är certifierade i enlighet med kraven för standarden som specifikt avser HVB (SS 41000).
Som medarbetare hos oss erbjuds du, utöver stor delaktighet och möjlighet till arbete enligt principen "frihet under ansvar", kontinuerlig kompetensutveckling och subventionerad friskvård.
Vi eftersöker nu en engagerad, professionell kollega som har ett starkt utvecklingsdriv och som tillsammans med övriga på Familjehuset vill arbeta för att de barn och familjer som placeras på Familjehuset får den bästa vården.
ARBETSUPPGIFTER
Att arbeta som utredare/behandlare på Familjehuset innebär att vara kontaktperson och självständigt medverka till att det enskilda utrednings- eller behandlingsuppdraget genomförs och att målen nås. Det innebär bland annat att:
• Arbeta utredande och behandlande både i vardagen och vid planerade insatser.
• Självständigt genomföra samt dokumentera strukturerade insatser så som samtal och observationer.
• Arbeta enligt upprättad struktur och fastställda dagliga rutiner
• Vara aktiv och delaktig i det miljöterapeutiska arbetet med klienten.
• Dagligen journalföra arbetet samt självständigt skriva genomförandeplan, utredning- och behandlingsrapport med analys och bedömning vid ärendets slut.
• Genomföra praktiska sysslor i verksamheten. Utredare/behandlare deltar i städning, matlagning och vid måltider mm i ett miljöterapeutiskt syfte.
I övrigt arbetar du till viss del med alla boende på Familjehuset, men har särskilt fokus på de familjer du är kontaktperson för.
KVALIFIKATIONER
Som medarbetare på Familjehuset behöver du vara såväl trygg och stabil som ödmjuk och prestigelös. Dessa egenskaper behövs i de situationer som uppstår i möten med våra klienter, men även i kontakt med kolleger och externa samarbetspartners. Du skiljer på det professionella och det privata, är flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter.
Du är även strukturerad i sammanhang där så krävs, planerar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt och följer de lagar, regler och rutiner som finns för arbetet.
Du har förmåga att skapa goda samarbetsrelationer, lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt och bidrar till ett positivt klimat på arbetsplatsen. Du delar med dig av kunskaper och erfarenheter.
Vi ser gärna att du som söker är socionom eller har en motsvarande beteendevetenskaplig utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Lägsta krav för anställning är 2-årig eftergymnasial utbildning motsvarande yrkeshögskola eller folkhögskola med social- och beteende inriktning eller mot pedagogik.
Du som söker har med fördel kunskap och erfarenhet av BBIC liksom att behärska svenska i både tal och skrift. Erfarenhet av dokumentation, journalskrivning samt upprättande av genomförandeplaner är ett krav.
Det är vidare meriterande om du har arbetat behandlande med barn och familjer och har ett relationellt förhållningssätt liksom har erfarenhet av arbete på HVB, arbete med aktuell målgrupp eller inom socialtjänst. Vi ser gärna att du har fördjupad kunskap avseende anknytning och barns utveckling och det är även positivt om du har erfarenhet av arbete som förskolelärare.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
I VoB är arbetstiden rökfri och du behöver ha B-körkort. Utdrag från misstanke- och belastningsregistret inhämtas inför en anställning.
Kollektivavtal HÖK/AB - vård och omsorg