Arbetsbeskrivning
Nu har du chansen att bli en av oss!
Vi arbetar tillsammans med hjärta och kvalitet för att kunna ge bästa möjliga service till Ronneby kommuns invånare. Ronneby ligger vackert mellan hav och skog i mitten av Blekinge. Dessutom har vi bra kommunikationer med bil, tåg och flyg.
Dina 2500 blivande kollegor är duktiga på att möta framtidens utmaningar och våra invånares ökade förväntningar genom digitalisering, samarbete och ett engagerat ledarskap.
Tillsammans med dig gör vi Ronneby ännu bättre!
Läs om Ronneby kommun via https://bit.ly/ArbetapåRonnebykommun
ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara en viktig del i vårt arbete och bidra till att placerade barn och ungdomar får bästa möjliga stöd? Nu söker vi på Barn och familjeenheten en ny familjehemssekreterare. Som familjehemssekreterare arbetar du i en grupp med 4 familjehemssekreterare och 6 barnsekreterare. I ditt dagliga arbete har du stöd av teamledare och enhetschef.
I din roll som familjehemssekreterare ansvarar du för att rekrytera, utreda, stödja och utbilda familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att stödja, handleda samt följa upp familjehem. Kring varje barn och ungdom finns både familjehemssekreterare och en socialsekreterare som planerar och följer upp vården för det placerade barnet. Fokus för familjehemssekreteraren är att stödja och vägleda familjehem i syfte att tillförsäkra barnet/den unge en trygg och säker vård.
Vi ger kvalificerade stödinsatser till våra uppdragstagare. I tjänsten ingår resor i samband med att du gör uppföljningar och besöker familjehemmen och barnen. Hos oss arbetar familjehemssekreterare och barnsekreterare nära varandra i alla ärenden, för att följa upp att det placerade barnet får god omsorg och god utveckling i sitt familjehem. Som familjehemssekreterare ansvarar du även för avtal och ekonomi som rör uppdragstagarna.
Eftersom vi är en grupp som arbetar tillsammans och stöttar varandra så är det viktigt att du har en god samarbetsförmåga, tycker om att arbete i grupp, teama med andra viktig och dela med dig av dig själv.
KVALIFIKATIONER
Du har
• socionomexamen
• erfarenhet av stöd och handledning till familjehem
• god samarbetsförmåga
• lätt för att uttrycka dig i både tal och skrift
• god förmåga till analys och reflektion
• ordning och struktur i ditt arbete
B-Körkort
Som familjehemssekreterare behöver du ha en personlig mognad och vara en trygg och stabil person. Du behöver ha en god empatisk förmåga som du kombinerar med förmågan att skapa goda relationer och samverkan. Eftersom arbetet innebär att möta människor med en komplex livssituation är det väldigt viktigt att du själv kan se möjligheter, förmedla hopp och bemöta människor på ett respektfullt sätt.
ÖVRIGT
Ronneby kommun krigsplacerar all tillsvidareanställd personal.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med dig som sökande ber vi dig ansöka via ansökningslänken i annonsen.
En ansökan till Ronneby kommun är en allmän handling och dina personuppgifter hanteras enligt GDPR.