Arbetsbeskrivning
Kammarrätten i Göteborg är den näst största av Sveriges fyra kammarrätter. Domstolens huvudsakliga uppgift är att pröva de mål som överklagas från förvaltningsrätterna i Göteborg, Karlstad och Malmö. I kammarrätten handläggs ett mycket stort antal olika slags mål. Vanliga måltyper är socialförsäkringsmål, skattemål och mål som gäller tvång mot person, t.ex. mål om omhändertagande av barn och unga, s.k. LVU-mål. Andra exempel är upphandlingsmål, mål om utlämnande av allmän handling och mål om laglighetsprövning av kommunala beslut. Vanligt förekommande är också mål om ekonomiskt bistånd, mål som gäller tillstånd att inneha vapen, serveringstillstånd eller körkort samt kriminalvårdsmål. Kännetecknande för rättskipningen i kammarrätten är den mycket stora variationen av mål.
I kammarrättens uppdrag ingår ett ansvar för den fyraåriga domarutbildningen som fullgörs genom bl.a. utbildning av kammarrättsfiskaler fram till förordnande som kammarrättsassessorer. Kammarrätten anställer också löpande nyutexaminerade jurister inom ramen för ett traineeprogram.
Kammarrätten präglas av ett öppet och trivsamt arbetsklimat. Vi arbetar aktivt med digitaliseringsfrågor och strävar efter att vara en modern och attraktiv arbetsplats med engagerade medarbetare och att erbjuda en god arbetsmiljö och ett hållbart arbetssammanhang.
Kammarrätten är centralt belägen i Göteborg och har ungefär 110 medarbetare. Organisationen består av tre dömande avdelningar och en administrativ avdelning som utgörs av den måladministrativa enheten, serviceenheten och enheten administrativt kansli.
Vill du ha ett meningsfullt arbete i en av samhällets viktigaste verksamheter? Vill du bidra till vårt viktiga uppdrag som domstolen har? Då kan detta vara ett jobb för dig!
Arbetsuppgifter
Som domstolshandläggare hos oss på kammarrätten arbetar du med den administrativa målhanteringen tillsammans med dina närmaste kollegor på den måladministrativa enheten som idag utgörs av ca 18 domstolshandläggare och registratorer. Arbetet på enheten leds av den måladministrativa chefen. Du är en viktig kugge i hjulet alltifrån att målet kommer in och registreras på domstolen till dess att det avslutas och arkiveras. Arbetet innebär också ett nära samarbete med juristerna på de dömande avdelningarna.
Arbetsuppgifterna som utförs på den måladministrativa enheten är omväxlande och varierar utifrån verksamhetens behov. I arbetsuppgifterna kan ingå att registrera nya mål, ansvara för alla handlingar som kommer till domstolen via post och digitala kanaler, registrering av överklaganden och utlämnande av handlingar.
Arbetet omfattar också att ansvara för skriftväxlingen med parter och ombud i pågående mål, förberedelser inför muntliga förhandlingar samt expediering av domar och beslut. Löpande administration av domstolens nämndemän kan också ingå i arbetet.
Som domstolshandläggare har du mycket kontakt med parter, medborgare och andra myndigheter. Du bidrar genom ditt goda och professionella bemötande till att upprätthålla och stärka medborgarnas förtroende för domstolen.
För närvarande pågår ett domstolsövergripande utvecklingsarbete med att effektivisera och digitalisera målhanteringsprocessen i samtliga delar. Här ser vi din digitala kompetens som värdefull i det kontinuerliga utvecklingsarbetet som sker på domstolen.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har
• Avslutad gymnasieutbildning och gärna eftergymnasial påbyggnadsutbildning inom exempelvis administration eller paralegalutbildning.
• Mycket goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift. Du hanterar också engelska obehindrat i både tal och skrift.
Vår målhantering är till stora delar digital och därför ser vi att du har en hög IT-mognad och vana av digitala arbetssätt.
Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av administration inom myndighet, advokatbyrå eller motsvarande som vi bedömer relevant för anställningen. Erfarenhet av motsvarande arbete inom domstol kan vara särskilt meriterande.
För att trivas i rollen som domstolshandläggare tycker du om och har en hög känsla för service och administration. Ett flexibelt förhållningssätt är också en förutsättning för att du ska trivas i ditt uppdrag. Vi värdesätter din mycket goda förmåga att anpassa dig till förändrade förutsättningar i såväl arbetsuppgifter som arbetssätt.
Du skapar och upprätthåller goda relationer till dina närmaste kollegor men också till organisationen i stort. Du har lätt för att kommunicera och samarbeta med olika människor. Allt för att verksamheten ska fungera smidigt.
Du tycker om att växla mellan att arbeta självständigt och i grupp och du har vilja och förmåga att vara med och bidra till gruppens gemensamma arbete och utveckling. Det är särskilt viktigt att du vill och ser ett värde av att dela med dig av din kunskap till dina kollegor. Vi uppskattar ditt fokus att se möjligheter och hitta lösningar.
Under arbetstoppar är din förmåga att prioritera och planera ditt arbete särskilt viktigt.
För att bli aktuell för anställning hos oss krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrunden som styr Sveriges domstolars verksamhet. Vi ställer också krav på att du följer Sveriges lagar.
Dina personliga egenskaper och din personliga lämplighet för anställningen – särskilt vad gäller personlig mognad, omdöme, flexibilitet och samarbetsförmåga – är avgörande.
Övrig information
Rekryteringen omfattar flera anställningar:
• en eller flera tillsvidareanställningar där sex månaders provanställning kan komma att tillämpas.
• ett vikariat preliminärt under tiden april 2025-mars 2026 med ev. möjlighet till förlängning.
Välkommen med din ansökan senast den 6 december. I din ansökan vill vi att du motiverar vad som lockar med anställningen och vad just du vill bidra med som domstolshandläggare hos oss. Arbetspsykologiska tester ingår som en del i urvalsprocessen.
Vi vill att kammarrätten ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet.