Arbetsbeskrivning
Fastighetsenheten vid Riksbanken har en omfattande avtalsportfölj för drift, underhåll och service i våra fastigheter. Vi är inne i en period då många av våra avtal behöver omsättas samtidigt som det också görs en översyn av vår strategiska avtalsförvaltning. Vi söker därför en inköpare som stöd i detta arbete.
DET HÄR GÖR DU HOS OSS
Som inköpare stödjer du våra tekniska förvaltare och servicepersonal i att genomföra ramavtalsupphandlingar, avropsavtal samt avrop från Kammarkollegiets avtal. Du planerar upphandlingsstrategier, upprättar utvärderingsprocesser samt tilldelningsbeslut och interna beslutsdokument som är förknippade med avtalshanteringen. Till din hjälp för du dialog med vår upphandlingsenhet och medverkar i arbetet med strategisk avtalshantering. Arbetsuppgifterna omfattar även att hantera upphandlingar med fokus på byggentreprenader enligt LOU.
DITT TEAM
Riksbanken består av åtta avdelningar. Enheten för fastighet och service tillhör avdelningen för intern styrning och verksamhetsstöd och består av tio medarbetare och ansvarar såväl operativt som strategiskt för Riksbankens lokaler och lokalförsörjning. I arbetsgruppen finns internserviceansvariga, tekniska förvaltare, miljösamordnare och projektledare och tillsammans levererar vi lokaler med hög kvalité och med rätt service.
MER OM DIG
Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning inom inköp och upphandling. Du har dokumenterad erfarenhet som inköpare inom offentlig och privat sektor och har arbetat med att följa och tillämpa lagen om offentlig upphandling (LOU) där kunskap om entreprenadjuridik och kravställning är avgörande.
Det är för tjänsten viktigt att du är van vid att arbeta självständigt med att driva upphandlingsprocesser och särskilt inom fastighetsområdet. Det innebär att du behöver ha god erfarenhet av att genomföra behovs- och marknadsanalyser samt hantera upphandlingar för belopp under direktupphandlingsgränsen enligt gällande lagar, beslut, rutiner och instruktioner. Du har erfarenhet av att hantera avropsbeställningar genom befintliga avtal och statliga ramavtal. Du har också erfarenhet av att följa upp och säkerställa efterlevnad av avtal.
Utöver vad som nämns ovan, söker vi dig som har:
• Erfarenhet av inköpsarbete inom skyddsobjekt, med fokus på säkerhetsaspekter, myndighetsrutiner och hantering av säkerhetsskyddsavtal.
• Erfarenhet av att använda AMA AF och dess avsnitt (AFA, AFB, AFC/D, och AFG) i upphandlingar samt AMA tillämpningsregler.
• God kännedom om upphandling enligt AB 04 och ABT 06 och förfrågningsunderlagets funktion och utformning.
• God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift, både på svenska och på engelska och vana vid att formulera avtalstexter.
• Goda kunskaper i MS Office med fokus på Word och Excel.
• Erfarenhet av Tendsign och Agresso.
Det är meriterande om du har:
• God kunskap om Riksbankens verksamhet
• Körkort B, resor till Riksbankens olika fastigheter kan förekomma
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som har gott omdöme och är van vid att ha flera samtidigt pågående ärenden. Det är för rollen viktigt att du har ett lösningsorienterat och kommunikativt förhållningssätt eftersom du stödjer och guidar medarbetare med frågor avseende befintliga avtal och LOU.
MER OM TJÄNSTEN
Tillträde: Enligt överenskommelse
Anställningstyp: Tillsvidareanställning
Placering: Huvudkontoret Brunkebergstorg Stockholm
Arbetstid: Förtroendearbetstid
Möjlighet att jobba distans: 1 eller 2 dagar i veckan
Förmåner: Generösa semestervillkor, löneväxling till pension, subventionerad lunch, friskvårdsbidrag, subventionerad massage och tillgång till gym och ledarledda träningspass.
Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande registerkontroll, säkerhetsprövningssamtal och särskild personutredning görs då för slutkandidaten. För vissa tjänster ställs krav på svenskt medborgarskap.
ATT JOBBA PÅ RIKSBANKEN
Riksbanken är en myndighet under riksdagen som ser till att pengarna behåller sitt värde över tid och att betalningar kan ske säkert och effektivt. Vi ger också ut Sveriges sedlar och mynt. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag för en stark och säker ekonomi. Här får du utmaning och utveckling varje dag i en händelserik miljö. Hos oss får du kunniga och engagerade kollegor och stor möjlighet till kompetensutveckling.
ANSÖK
Vi vill ha din ansökan med CV och personligt brev senast den 2 december. Vi vill att du i denna rekrytering besvarar ett antal urvalsfrågor. På så vis kan du enkelt söka tjänsten och vi ges möjligheten att utvärdera våra kandidater på lika villkor. Logiska tester och arbetsprov kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Vi genomför också bakgrundskontroller på slutkandidaterna, vilket innebär att vi kontrollerar examensbevis eller annat dokument som styrker din utbildning.
Du kan läsa mer om hur det fungerar när du söker jobb på Riksbanken här. Vi har valt annonseringskanaler och undanber oss försäljare av rekryteringstjänster och annonser.