Enhetschefer till Funktionsstöd i Lerum
Skicka ansökan 16 dagar kvar
Chef Socionom Enhetschef
16 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Lerums kommun, med centralorten Lerum, har cirka 3 200 medarbetare och ligger cirka 20 minuters resväg från Göteborg. Lerum är en kommun i framkant, som vill mer. Vi blickar framåt med respekt för vår historia. Här finns rum att utvecklas och att växa. En plats för en hållbar framtid. Tillsammans arbetar vi för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens drygt 43 000 invånare. En levande kommun med rum för dygnets alla timmar, för alla skeenden i livet.
Drivs du av att engagera, utveckla och leda andra för att skapa bästa möjliga stöd och omsorg till personer med funktionsvariationer?  Vill du dessutom vara en del av teamet som dagligen arbetar för att utveckla funktionshinderfrågorna i Lerums kommun?   Vi söker nu två enhetschefer till verksamhetsområdet Funktionsstöd. Funktionsstöd är en utförarverksamhet som verkställer insatser inom ramen för lag om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS.  Som enhetschef ingår du i ledningsgruppen som består av verksamhetschef, enhetschefer, verksamhetsutvecklare och metodutvecklare. För oss är delaktighet och ansvarstagande det som bygger ett starkt team. Vi lär av varandra, stöttar och utmanar varandra att tänka i nya banor och där ”glädje på jobbet anda” är väldigt viktigt!  Som närmaste stöd utöver engagerade kollegor har du i det dagliga arbetet ett chefsstöd som består av samordnare, vilka har ett gemensamt samordningsansvar för hela verksamhetsområdet. ARBETSUPPGIFTER Som enhetschef arbetar du med ett nära ledarskap för att utveckla medarbetare och verksamhet så att dem vi är till för säkerställs delaktighet, inflytande och möjlighet att leva ett självständigt liv som andra utifrån individuella förutsättningar. Tillsammans med alla funktionsstöds medarbetare har du i uppdrag att skapa förutsättningar att bedriva en verksamhet med god kvalité och med blicken framåt. För det krävs ett stort fokus på uppföljning och analys.  Du säkerställer att rådande lagstiftning och riktlinjer efterlevs inom samtliga områden. Som stöd i ditt arbete har du ett nära stöd från kommunens HR enhet, ekonomi- och löneenhet samt övriga av förvaltningens stödfunktioner. Du leder dina enheter utifrån politikens och förvaltningens mål och och uppdrag och du har personal-, budget- och arbetsmiljöansvar för din verksamhet. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har för området relevant högskoleutbildning, gärna inom social arbete, vård och omsorg, beteendevetenskap, socionom eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser det som meriterande om du har genomfört chefsutbildningar som till exempel morgondagens ledare eller utvecklande ledarskap (UL), det är också önskvärt att du har kunskap och erfarenhet av arbete med trygghetsskapande teknik och i övrigt det som är kopplat till välfärdsteknik.  Du har tidigare erfarenhet av arbete som enhetschef inom vård och omsorg och har flera års erfarenhet inom funktionshinderverksamhet i stort. Du har god kunskap om SoL (Socialtjänstlagen), LSS (Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade) och/eller HSL (Hälso- och sjukvårdslagen) och du har ett stort engagemang för dem som vi är till för.  Du är ansvarstagande och driver och planerar arbetet för dina enheter men också med ett helhetsperspektiv för hela verksamhetsområdet. Du är van vid att arbeta strukturerat och systematiskt i syfte att kvalitetssäkra verksamheten.  Du har lätt för att samarbeta, är prestigelös och har en styrka i att kunna fatta självständiga beslut. Du är kommunikativ och har goda kunskaper i det svenska språket, både i tal och skrift. Du har god datorvana.  Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet. Om ledarskapet i Lerum: Vi förväntar oss att våra chefer som ledare agerar autentiskt, föredömligt med personlig omtanke och har förmågan att inspirera och motivera dem vi leder. I Lerums kommun arbetar vi med utvecklande ledarskap och därför får du som chef hos oss en grundutbildning samt vidareutveckling inom ramen för kommunens Ledarskapsplattform. Ledarskapsplattformen ska ge dig som chef och ledare rätt förutsättningar för ditt uppdrag. Du som tillsvidareanställd chef i Lerums kommun ges en unik möjlighet att utveckla dig med hjälp av modeller samt arbeta med hur du kan förbättra hela ditt ledarskap och dina ledarskapsbeteenden, oavsett din erfarenhetsnivå. Chefer i Lerums kommun förväntas formulera en egen personlig utvecklingsplan som bygger på det utvecklande ledarskapet. B-körkort är ett krav. ÖVRIGT Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030. Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling. Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram. Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Mer info

Anställningsform -
Publicerad 2024-11-21
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 2
Varaktighet Tillsvidare