Arbetsbeskrivning
https://www.
su.se/institutionen-for-lingvistik/om-institutionen/om-oss vid Stockholms universitet ger utbildning inom två huvudområden: lingvistik och teckenspråk. Våra forskare är verksamma inom områden som allmän språkvetenskap, barns språkutveckling, datorlingvistik, dövas- och hörselskadades flerspråkighet, fonetik och teckenspråk.
Ämne/ämnesbeskrivning
Fonetiken är vetenskapen om talet och en del av lingvistiken – vetenskapen om det mänskliga språket. Fonetik är också en forsknings- och undervisningsprofil vid Institutionen för lingvistik tillsammans med allmän språkvetenskap, barns språkutveckling, datorlingvistik och teckenspråk (besök gärna institutionens hemsida www.ling.su.se). Forskning och undervisning i fonetik har bedrivits vid Stockholms universitet och före dess vid Stockholms högskola sedan 1952. Samarbetet med logopedutbildningen på Karolinska Institutet har pågått sedan 1964. Den nuvarande forskningen utmärks av ett experimentellt och tvärvetenskapligt arbete och har täta kontakter med såväl talteknologi som logopedi och tillämpad språkundervisning.
Arbetsuppgifter
I anställningen ingår maximalt 70% undervisning och administration och minst 30% forskning och kompetensutveckling. I anställningen kan även administration ingå. Undervisningen kommer huvudsakligen att ha inriktning mot fonetik på olika nivåer inklusive inslag inom ramen för institutionens insatser inom logopedprogrammet, men även annan lämplig undervisning inom institutionens befintliga kursutbud kan förekomma. Till undervisning räknas även kursutveckling, kursansvar, examination och handledning. I arbetet som universitetslektor ingår vidare att bedriva egen forskning, aktivt delta i institutionens forskningsmiljö och i pedagogiskt, vetenskapligt och administrativt utvecklingsarbete.
Innehavaren förväntas kunna undervisa på svenska, danska eller norska inom två år.
Behörighetskrav
Behörig att anställas som universitetslektor i fonetik är den som har avlagt doktorsexamen i lingvistik med inriktning mot fonetik, eller har motsvarande vetenskaplig kompetens och dokumenterad pedagogisk skicklighet. Som allmänt behörighetskrav gäller att ha såväl förmåga att samarbeta som den förmåga och lämplighet i övrigt som behövs för att fullgöra arbetsuppgifterna väl.
Bedömningsgrunder
Vid urval bland behöriga sökande kommer särskild och lika vikt fästas vid vetenskaplig och pedagogisk skicklighet inom fonetik och stor vikt fästes även vid bredden på dessa skickligheter. Särskild vikt fästes även vid den sökandes förutsättningar att bidra till framtida utveckling av såväl forskning som utbildning.
Stockholms universitet kommer vid denna rekrytering främst att beakta den som efter en helhetsbedömning av kompetens, meriter, skicklighet och personliga förmågor har de bästa förutsättningarna att genomföra aktuella arbetsuppgifter och bidra till en positiv utveckling av verksamheten.
Meriterande är följande:
- färdigheter i svenska (eller norska eller danska) som krävs för samarbete inom institution, fakultet, universitet och med samhället i stort, i enlighet med beskrivningen ovan av huvudsakliga arbetsuppgifter,
- dokumenterad förmåga att undervisa ett kursutbud relevant för institutionen,
- dokumenterad erfarenhet av kursadministration,
- dokumenterad förmåga till tvärvetenskapligt samarbete,
- dokumenterad administrativ skicklighet,
- förmåga att samverka med det omgivande samhället och att informera om forskning och utvecklingsarbete.
Högskolepedagogisk utbildning eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt är meriterande. En sökande som saknar högskolepedagogisk utbildning om minst 15 högskolepoäng och som inte heller bedöms ha förvärvat motsvarande kunskaper på annat sätt ska genomgå sådan utbildning under de två första åren av anställningen. Sökande som anser sig ha motsvarande kunskaper utan att ha genomgått formell utbildning ska i sin ansökan redogöra för hur kunskaperna har förvärvats och varför de motsvarar den kompetens som formell utbildning ger.
Om anställningen
Anställningen är tillsvidare på heltid, och tillträde sker enligt överenskommelse. Sex månaders provanställning kan komma att tillämpas. Anställningen inkluderar kompetens- och forskningstid enligt gällande villkorsavtal.
Övriga upplysningar
Svenskspråkighet är inget krav vid tillsättningen, men sökanden ska vara beredd att inom ett par år vid behov kunna ta på sig administrativa och pedagogiska arbetsuppgifter som förutsätter förståelse och bruk av svenska.
Vi erbjuder
[%Hos oss får du dynamiken i samspelet mellan högre utbildning och forskning som gör Stockholms universitet till en spännande och kreativ miljö. Du arbetar i en internationell miljö och får förmånliga villkor. Universitetet ligger beläget i Nationalstadsparken med goda förbindelser till city.%]
Stockholms universitet värnar om att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika rättigheter och möjligheter för alla.
Kontakt
Upplysningar om anställningen lämnas av prefekten, professor Mattias Heldner, tfn 08-16 1988, mailto:
[email protected] eller av ämnesansvarig för fonetik docent Marcin Włodarczak, mailto:
[email protected].
Frågor om anställningsförfarandet kan ställas till handläggaren Kenneth Hjalmarsson, tfn 08-16 21 30, mailto:
[email protected].
Ansökan
Du söker anställningen via Stockholms universitets rekryteringssystem. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med universitetets anvisningar och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.
Vi ser gärna att din ansökan skrivs på engelska samt att du helst bör bifoga endast publikationer skrivna på engelska, då den kommer att granskas av internationella sakkunniga varvid engelska är arbetsspråket.
Läraranställningar: https://www.su.se/polopoly_fs/1.735385.1716383853!/menu/standard/file/Instruktioner_Ansokan_Mall_Sv_240506.pdf
Universitetets anställningsordning, generella anvisningar och ansökningsmall på svenska finns på webbsidan: https://www.su.se/om-universitetet/jobba-på-su/att-söka-en-anställning.
Välkommen med din ansökan!
Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.