Vård- och äldreförvaltningen i Borås Stad arbetar mot målet att både yngre och äldre invånare som är i behov av vård, omsorg och service, likväl som hälso-och sjukvård samt förebyggande hälsoarbete, ska ha ett gott liv var dag. Förvaltningen består av drygt 2 500 medarbetare, varav 80-talet chefer, och ansvarar för en nettobudget på 1,6 miljarder. Tillsammans utför vi ett meningsfullt arbete med fokus på dem 4 000 brukare/patienter som vi är till för. Genom ett gott samarbete med ständiga förbättringar främjar vi också en god arbetsmiljö för våra medarbetare. Viktiga ledstjärnor i vårt arbete är professionalism, lärande och engagemang.
Vård- och äldreförvaltningen står inför förändringar vad gäller vård- och omsorgsboenden med anledning av den ökande äldre befolkningen. Prognosen visar på att antalet boendeplatser på vård- och omsorgsboenden i Staden behöver utökas med drygt 200 platser inom de kommande 10 åren. Förvaltningen ser även ett behov av att arbeta för att avveckla boenden som generellt inte håller måttet av fysisk tillgänglighet, god arbetsmiljö samt ekonomisk hållbarhet. Vi söker nu dig som vill vara med och stödja denna utveckling på nära håll.
Ditt arbete kommer utgå från perspektiven att skapa en god boendemiljö som stödjer hyresgästen vid åldersförändringar samt kognitiv svikt samt att skapa en god arbetsmiljö för våra medarbetare.
Tjänsten är placerad på förvaltningens ekonomifunktion, där det idag finns en verksamhetsutvecklare som arbetar med förvaltningen lokalsamordning. Ni kommer tillsammans bilda ett team som aktivt jobbar med förvaltningens utveckling av lokaler, med såväl separata ansvarsområden som gemensam utveckling. Vi erbjuder dig ett spännande, meningsfullt och utmanande uppdrag och goda möjligheter till personlig utveckling. Tjänsten utgår från Ramnåsgatan i Borås med närhet både till centrum, det natursköna parkområdet vid Ramnasjön samt station med buss- och tågförbindelser. Vi erbjuder flera förmåner som flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag, kompetensutveckling och möjlighet till semesterväxling.
Verksamhetsutvecklare lokaler till Vård- och äldreförvaltningenArbetsuppgifter
I rollen som verksamhetsutvecklare utgör du ett kvalificerat stöd för chefer och förvaltningens verksamheter i frågor kopplade till förändringar inom beståndet av vård- och omsorgsboenden. Du kommer få representera förvaltningen i kontakter med bland annat lokalförsörjningsförvaltningen, förvaltare och entreprenörer men även gentemot våra brukare och deras anhöriga samt våra medarbetare. Arbetet kommer innefatta projekt- samt processledning inför såväl nybyggnationer som eventuell avveckling och evakuering av nuvarande boendebestånd. Dina ansvarsområden sträcker sig därmed över både strategiska och operativa uppgifter, såsom ärendehantering, dokumentation, rapportframtagning, analyser och utredningar samt koordinering av ut- och inflyttningar.
Du omvärldsbevakar och nätverkar för att skapa dig erfarenhet och kunskap i hur våra vård- och omsorgsboenden bäst kan utvecklas. När beslut behöver tas i såväl ledning som i politiska forum har du arbetat fram väl underbyggda underlag.
Övrig information
Läs mer om oss via hemsidan: HÄR
Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som lämplig för uppdraget. Har du dessutom dokumenterad erfarenhet av arbete i ledande ställning är det meriterande liksom om du arbetat med likande uppgifter.
Arbetet kräver en god kommunikationsförmåga och förmåga att möta andra människor i olika situationer. Som person är du ansvarstagande och har ett analytiskt och lösningsorienterat förhållningssätt. Du tycker om att arbeta flexibelt och ha kontakter med många människor. I arbetet behöver du ha förståelse för hur lagar, avtal och bestämmelser styr förutsättningar för verksamheten. Du har mycket god kunskap om hur vård- och omsorgsboenden bedrivs och dess förutsättningar utifrån såväl brukares, anhörigas och medarbetarnas perspektiv. Du har erfarenhet av att arbeta med utredning och analys samt strategiskt arbete. Du har en även viss kunskap om projekt- och processledning och det är meriterande om du har erfarenhet av arbete i offentlig förvaltning.
Då uppdraget bland annat innebär framskrivande av beslutsunderlag till förvaltningen och nämnd, har du goda kunskaper i det svenska språket i både tal och skrift samt behärskar Officepaketet väl.
Som person är du analytisk, lösningsorienterad och du tar egna initiativ samt driver dina processer vidare tills du uppnår resultat. Uppdraget kräver också att du har förmågan att strukturera, planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt i förhållande till gällande tidsramar och krav på leverans.
Andra viktiga förmågor är att du är flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade förutsättningar. Du kommunicerar tydligt och säkerställer att kravställning och förväntningar är klara för alla parter. Du har också lätt för att samarbeta och att skapa engagemang och delaktighet i arbetet. Tjänsten kräver B-körkort.
Låter detta intressant? Välkommen med din ansökan!
Ansökan
Din ansökan ska ha inkommit senast 2024-12-16, intervjuer planeras ske under vecka 1-2 2025.