Arbetsbeskrivning
Boendeenhet 1
Är du på jakt efter ett jobb i en engagerad och driven grupp som hanterar akuta biståndsbedömningar men även mera långsiktiga bistånd? Vill du ha möjlighet att verkligen göra skillnad med ett stort mått av eget ansvar? Då kan det här vara jobbet för dig!
Boendeenheten är den enhet inom socialförvaltningen som ansvarar för myndighetsutövningen beträffande beslut om bistånd enligt Socialtjänstlagen till boende med bostadssocialt kontrakt och till tillfälligt boende.
Verksamheten är bemannad kontorstid och möjlighet till visst distansarbete erbjuds.
Ditt uppdrag
I uppdraget ingår att bemanna en jourverksamhet och en telefonmottagning liksom att utreda och fatta beslut om bistånd med tillfälligt akut boende och bostadssociala kontrakt.
I arbetet ingår att:
• utreda rätten till akut tillfälligt boende
• utreda rätten till bostadssociala kontrakt
• bemanna en jourverksamhet
• bemanna en telefonmottagning
• samverka externt och internt
• föra journal
• genomföra myndighetsutövning.
Din bakgrund
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Har du MI-utbildning eller andra samtalsutbildningar ses det som meriterande. Vi ser gärna att du har erfarenhet av myndighetsarbete, socialt arbete, mottagningsarbete i socialtjänsten och hemlöshetsfrågor. Det är en fördel om du har erfarenhet av arbete i offentlig verksamhet. Det är även meriterande och du har kunskaper i Lifecare och goda kunskaper i digitalisering.
Som person är du lugn och samlad i olika situationer och kan fokusera på rätt saker. Du har lätt att fatta beslut utifrån tillgänglig information och agera därefter. Jobbet passar dig som är en flexibel person som har förmågan att se möjligheter i förändringar.
Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Aleksander Opgenoorth, enhetschef, 018-727 14 01.
Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34
Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13.
Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24.
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.
Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Jobba hos oss - Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-karriar/jobba-hos-oss/bli-en-av-oss/)
Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.