Sydarkivera är en gemensam arkivorganisation för 38 kommuner och en region i södra Sverige. Sydarkivera hjälper förbundsmedlemmarna att uppfylla offentlighetslagstiftningens krav och skapa förutsättningar för bevarandet av vårt gemensamma kulturarv.
Arbetsuppgifter
Som informationssamordnare hos Sydarkivera ingår du i den enhet som ansvarar för verksamhetsstöd och rådgivning, utbildning, tillsyn och handläggning av digitala arkivleveranser. Du kommer att vara länken mellan enhetens arkivarier, bevarandefunktionen och dataskyddsteamet. Det innebär bland annat att du deltar i aktiviteter för förbundsmedlemmarnas utsedda koordinatorer för digitala arkivleveranser.
I ett nära samarbete med våra arkivarier och specialister inom digitalt bevarande blir du en nyckelperson i det löpande arbetet med att ta emot digitala arkivleveranser och förvalta Sydarkiveras bevarandetjänster. Du kommer att delta i det löpande arbetet med digitala arkivleveranser, rådgivning med bland annat webbmöten, Wiki och Community för Sydarkiveras förbundsmedlemmar.
I anställningen ingår att förvalta och utveckla framtagna rutiner och mallar för att stödja enhetens uppdrag. Detta inkluderar arbetet med att utveckla och förvalta mallar inom konceptet VerkSAM Arkivredovisning. Vår målsättning är att rutiner och mallar ska vara pedagogiskt framställda för att stödja ett effektivt och ändamålsenligt arbetssätt. I dina uppgifter ingår att samla synpunkter och förbättringsförslag från användare. Det ingår också att implementera förändringar samt informera samt att utbilda personal och förbundsmedlemmar.
Du kommer även att vara en resurs i Sydarkiveras dataskyddsteam och delta i arbetet med rådgivning och nätverksträffar inom den anslutande tjänsten Gemensamt dataskyddsombud.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har minst 3 års högskoleutbildning. Vi ser gärna att du har flera års yrkeserfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning, gärna kommunal eller regional sektor. Det är meriterande om du har arbetat med arkiv eller läst arkiv- och informationsvetenskap eller motsvarande. Du har ett stort intresse för informationshanteringsfrågor och digitalisering.
Du trivs med att jobba tillsammans med kollegor från många olika yrkeskategorier. Du är lösningsinriktad och intresserad att lära dig nya saker samtidigt som du kan angripa problem när de uppstår tillsammans med dina kollegor. Ditt arbetssätt är strukturerat och väl organiserat.
I rekryteringen kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och hur du kompletterar kollegorna i enheten. Du kommer att vara i kontakt med många olika verksamheter och därför är det av största vikt att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift samt samverka på ett professionellt och serviceinriktat sätt både digitalt och analogt.
Omfattning, varaktighet och tillträde
Anställningen omfattar heltid (eller enligt överenskommelse) och är tillsvidare.
Placeringsort: Bräkne-Hoby/Karlshamn
Vi har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Därför undanber vi oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Ansökan
Bifoga endast personligt brev och CV. Kopior på betyg och intyg tar du med vid en eventuell intervju.
Ansökan ska vara märkt med SARK/2024:277
Sista ansökningsdag är den 15 december 2024.
Ansökan skickas via e-post till [email protected]
Kontaktperson för mer information om tjänsten:
Emilia Bergvall Odhner, enhetschef, 0472-39 01 51
Fackligt ombud
Elin Jonsson, SACO, 0472–39 10 03
Magdalena Salomonsson, Vision, 0472–39 01 82
Öppen för alla Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.