Lekeberg ligger mitt emellan storstadens utbud och landsbygdens idyll!
Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetarskap och ledarskap präglas av delaktighet och påverkansmöjligheter. Vi strävar emot att vara en effektiv, hållbar och trygg kommun för våra kommuninvånare och medarbetare.
Positiv utveckling och framtidssatsningar kännetecknar Lekeberg och vi styr mot nya och spännande utmaningar! Vill du vara med på resan? Läs mera om vår kommun på www.lekeberg.se
HR-avdelningen består sammanlagt av 11 personer; tre personalspecialister och en HR-chef, ett bemanningsteam med tre medarbetare samt Sydnärkes folkhälsoteam med folkhälsochef och folkhälsoutvecklare. Personalspecialisterna arbetar till viss del förvaltningsvis och Sydnärkes folkhälsoteam arbetar mot fem närliggande kommuner.
ARBETSUPPGIFTER
I Lekeberg får du stora möjligheter att arbeta brett och använda all din kunskap och kompetens. Om du uppskattar att ingen dag är den andra lik och att få arbeta med både stort och smått så är detta en arbetsplats för dig!
I den mindre kommunen har vi nära till dialog och samarbete mellan tjänstepersoner och politik och här blir du inte en anonym kugge i ett stort maskineri.
Tillsammans med dina nya kollegor utgör du en nyckelfunktion i kommunen när det gäller personalrelaterade frågor. Som personalspecialist arbetar du proaktivt och konsultativt gentemot kommunens 36 chefer och arbetsuppgifterna innebär både operativt och strategiskt arbete. Vårt huvudfokus är alltid en god och kvalitativ verksamhet och vår uppgift är att vara ett kvalificerat stöd till cheferna på vägen dit.
I din roll som personalspecialist kommer du att arbeta brett inom hela HR-området vilket innebär att stötta cheferna i frågor bland annat gällande:
• kompetensförsörjning
• arbetsmiljö och rehabilitering
• avtalstolkning och arbetsrätt
• lönebildning
• framtagande samt analys av statistiskt underlag
• systemförvaltning
• visst utredningsarbete
Du kommer att bidra i arbetet med att förbättra rutiner och strukturer för att stödja våra chefer i olika personalrelaterade frågor och i deras chefsroll. I ditt arbete ingår även att ta fram olika styrdokument samt skriva fram beslutsunderlag för politiska beslut inom personalområdet.
Beroende på dina kunskaper, kompetenser och erfarenheter kan arbetsuppgifter och ansvarsområden variera.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• en akademisk examen om minst 180 högskolepoäng som personalvetare eller annan utbildning med inriktning mot personal- och arbetslivsfrågor
• några års erfarenhet av kvalificerat personalarbete
• en god vana och kunskap av att använda digitala verktyg i din arbetsvardag
• en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• aktuell kunskap om gällande lagar och avtal inom personalområdet
• körkort med B-behörighet
Meriterande är:
• erfarenhet av arbete i en politiskt styrd verksamhet
• erfarenhet av arbete med kommunala avtal
• om du har arbetat i något eller flera av systemen Personec, Winlas, Platina, Stratsys, Visma Recruit
För att klara det här uppdraget krävs att du är en mycket god administratör som planerar, prioriterar och tar ansvar för dina arbetsuppgifter med kvalitet och effektivitet.
För att lyckas i rollen behöver du som person ha en personlig mognad, vara stabil och ha lätt för att bygga relationer och skapa förtroende. Din självinsikt gör att du har förmågan att skilja mellan det personliga och professionella och att du också vågar ställa frågor när du stöter på utmaningar.
Det underlättar i din arbetsvardag om du känner dig bekväm med att tala inför större grupper, då du kan komma att hålla i utbildningar för cheferna eller föredra ärenden inför politiken.
Du behöver vara flexibel och ha lätt att anpassa dig till nya förutsättningar och vara lösningsorienterad då den ena dagen aldrig är den andra lik. Förmågan att skapa sig en helhetsbild av många delar är viktiga tillgångar för att klara rollen. Vi ser det som självklart att du också har intresse av och är bra på samarbete och samverkan med chefer, fackliga organisationer, kollegor samt externa aktörer.
Du tar ansvar för att kontinuerligt underhålla och utveckla dina kunskaper genom omvärldsbevakning och egna initiativ till utveckling. Vi uppskattar att du är en person som kommer med egna idéer på hur man kan utveckla och förbättra verksamheten.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet i den här rekryteringen.
ÖVRIGT
Lekebergs kommun består bl.a. av centralorten Fjugesta och tätorterna Mullhyttan och Hidinge/Lanna. Med korta avstånd, goda kommunikationer och kommunens strategiska placering är det enkelt att ta del av både landsbygd och stad. Här finns attraktivt boende, ett rikt kultur- och fritidsliv och ett bra företagsklimat.
Du gör din ansökan via vårt elektroniska rekryteringsverktyg. Det är därför viktigt att du fyller i alla steg noggrant för att vi ska kunna göra en riktig bedömning av din ansökan.
Vissa tjänster är säkerhetsklassade, därför kan även en säkerhetsskyddsintervju komma att bli aktuell i rekryteringsprocessen.
Vi har aktivt valt våra rekryteringskanaler och undanber oss därför direktkontakt med rekryterings-och bemanningsföretag samt annonsförsäljare i samband med denna rekrytering.