Arbetsbeskrivning
Ängelholm gör det omöjliga möjligt – det är vår vision som ligger till grund för vår framtida utvecklingsresa. Vi vågar tänka och testa annorlunda, göra det unika och oväntade. Vi vet att vi är bäst tillsammans och att det är genom gränsöverskridande samarbete vi når längst. Vi vet också att Ängelholm är en plats med unika möjligheter för fortsatt utveckling.
Med utgångspunkt i vår agila organisationsstruktur siktar vi framåt och uppåt. Vill du vara med och bidra på vår resa?
Huvuduppdrag Samhälle har som syfte att öka invånarnas livskvalitet och möjlighet att påverka sina levnadsförhållanden. Gemensamt skapar huvuduppdragets verksamheter förutsättningar för god hälsa, en attraktiv, tillgänglig och levande stadsmiljö, landsbygd och natur, en trygg och hälsosam inomhus- och utomhusmiljö, ett rikt utbud av kultur, idrott, fritid samt en god infrastruktur.
Som alkoholhandläggare är du en del av kommunens Livsmedels- och tillståndsenhet. På enheten arbetar totalt 10 personer och förutom handläggning inom tobaks- och alkoholområdet ansvarar vi för kommunens livsmedelskontroll. Enheten är en del av verksamheten Miljö och Livsmedel. På enheten arbetar även verksamhetens administratörer. Som stöd i arbetet med tillsyn av alkoholservering har vi tillsynsinspektörer som arbetar på uppdrag från handläggarna.
En av våra alkoholhandläggare ska nu vara tjänstledig för studier och vi söker därför en vikarie som vill förstärka vårt glada gäng med kompetens och engagemang!
ARBETSUPPGIFTER
I tjänsten som alkoholhandläggare ingår handläggning och administrering av tillståndsansökningar, ett arbete som kräver att du granskar lämplighet hos den som vill ha tillstånd samtidigt som du ger stöd åt sökande genom hela processen. I tjänsten ingår även tillsyn vid servering av alkohol. Tillsyn inom andra områden kan förekomma i de fall det finns samordningsvinster i våra tillsynsbesök.
Arbetet innebär att:
• Handlägga inkomna ärenden så som tillståndsansökningar, anmälningar och remisser.
• Planera och utföra tillsynsbesök och aktiviteter enligt verksamhetens och enhetens mål och planer.
• Handleda och instruera tillsynsinspektörer inför tillsynsbesök på kvällar och helger.
• Följa upp att överträdelser av lagstiftningar åtgärdas. I detta arbete ingår även att vid behov utfärda myndighetsbeslut inom området.
• Handlägga och utreda klagomål och tips.
• Samverka med näringslivet och andra myndigheter.
Lagstiftning som ligger till grund för tjänstens arbete är en skyddslagstiftning. För att uppnå syftet med arbetet och för att lyckas i rollen är det därför viktigt att du förutom tillsyn och utredningsarbete kan ge information och rådgivning, till såväl nya som redan etablerade företag. Vägen till att nå målet kan se väldigt olika ut och du behöver vara flexibel och anpassningsbar.
Genom ett väl utfört arbete säkerställer du att alkohol serveras och hanteras ansvarsfullt. Tillsammans bidrar det till en tryggare miljö i nattlivet samt i samhället i stort.
Vi erbjuder dig en trevlig arbetsplats med omväxlande arbetsuppgifter.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har kunskap eller erfarenhet av handläggning och tillsyn inom området alkohol och/eller tobak, eller inom motsvarande område alternativt dig som har relevant högskoleutbildning inom ekonomi, juridik eller folkhälsovetenskap.
På grund av rörligt arbete är det meriterande om du har B-körkort.
Meriterande är dessutom om du har kunskap om eller erfarenhet av:
• Myndighetsarbete, tillsynsarbete och självständigt utredningsarbete.
• Ekonomisk granskning så som arbete med årsredovisningar, balans- och resultatrapporter, skatteregler, bokföringsregler, aktiebolagsregler och revisionsregler.
• Digitala verktyg och system, samt ärendehanteringssystemet AlkT och Ol2.
• Att meddela beslut, både tillåtande och nekande.
• Arrangera samt genomföra utbildningar, samverkansmöten och presentationer.
• Arbete i en politiskt styrd organisation och förståelse för den demokratiska processen.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Arbetet med handläggning och tillsyn innebär mycket samarbete med kollegor inom kommunen men även med andra myndigheter och kommuner. Arbetet ställer därför krav på god samarbetsförmåga.
Arbetet innebär också mycket kontakt med näringslivet och personer med olika bakgrund, ursprung och med olika förutsättningar. Det ställer därför även höga krav på integritet, professionalitet och servicekänsla. Du behöver kunna göra sakliga och objektiva bedömningar och ställa tydliga krav. Det innebär även att du behöver uttrycka dig väl i tal och skrift och att du kan förklara komplexa lagkrav på ett anpassat, enkelt och lättförståeligt sätt. Du behöver ha god kunskap i det svenska språket.
Det är viktigt att du är självgående, har ett noggrant och strukturerat arbetssätt och en god förmåga att tolka lagtext och motivera samt meddela välgrundade beslut.
Arbetstider är i huvudsak dagtid, måndag till fredag. Men det förekommer även kväll- och helgarbete.
Vi kommer att begära ett utdrag ur belastningsregistret om du blir aktuell för tjänsten.
ÖVRIGT
Ängelholms kommun ska vara en organisation där medarbetarna trivs, utvecklas och vill stanna kvar. Vi strävar efter att erbjuda heltid för ökad jämställdhet och attraktiva arbeten.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och kunna kommunicera snabbt och enkelt med dig som sökande, ber vi dig ansöka via länk i annonsen.
I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till vilka rekryteringskanaler vi önskar använda. Därför undanber vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.