En av våra enhetschefer kommer att vara föräldraledig och vi söker nu en ersättare. Vill du vara med och leda samt utveckla framtidens vård och omsorg i Borås Stad som enhetschef? Är ditt ledarskap präglat av mod, engagemang och tydlighet? Då söker vi dig!
Vård- och äldreförvaltningen i Borås Stad arbetar mot målet att både yngre och äldre invånare som är i behov av vård, omsorg och service, likväl som hälso- och sjukvård samt förebyggande hälsoarbete, ska ha ett gott liv var dag. Förvaltningen består av ca 2 600 medarbetare, varav cirka 80 chefer och ansvarar för en nettobudget på 1,5 miljarder kronor.
Området består av larm- och nattorganisation som arbetar över hela staden, tre korttidsenheter, samt förebyggande verksamhet, här ingår dagverksamhet, anhörigstöd, demensteam, syn- och hörselkonsulent, mötesplatser samt seniorhälsokonsultenter. I området arbetar närmare 250 engagerade medarbetare. Verksamheten leds av en verksamhetschef och sju enhetschefer. Tillsammans utför vi ett meningsfullt arbete med fokus på de vi är till för. Vi vill skapa trygghet och erbjuda en god vård och omsorg samt främja en god arbetsmiljö för våra medarbetare så att de trivs och känner stolthet över sitt viktiga uppdrag. Viktiga ledstjärnor i vårt arbete är professionalism, lärande och engagemang.
Larm- och nattorganisationen hanterar alla larm i ordinärt boende i Borås Stad samt utför även planerade hemtjänstinsatser nattetid. Verksamheten utgår från en gemensam lokal i centrala Borås och med närhet till sjuksköterskorna inom kväll- och nattorganisationen. Verksamheten leds av 2 enhetschefer som har ca 80 medarbetare som utför insatser och svarar på larm, Det är ca 3500 larm installerat, varav merparten är hos äldre personer. Tillsammans med samordnare och koordinator, ses ett nära samarbetet med teknikgruppen som installerar larm samt servar dessa. Verksamheten har även en nära dialog med kommunal likväl extern hemtjänst samt samarbetar med Sociala omsorgsförvaltningen.
Vill du bidra till att människor med behov av vård och omsorg får leva ett gott liv var dag? Då kan du vara den vi söker!
Enhetschef till larm- och nattorganisationenArbetsuppgifter
I rollen som enhetschef för larm- och nattorganisationen ansvarar du för verksamhetens kvalitet, personal och ekonomi. Det är självklart för dig att driva verksamheten mot uppsatta mål på ett strukturerat sätt samt utveckla verksamheten utifrån nya sätt och metoder med hjälp av välfärdsteknik. För att säkerställa en god och säker vård och omsorg för våra brukare är det viktigt med ett systematiskt kvalitetsarbete. Genom att våga prova nya vägar kan vi möta framtidens utmaningar och skapa de bästa förutsättningarna för dem vi är till för. Tillsammans med dina medarbetare och skyddsombud utvecklar du arbetssätt och rutiner för att skapa engagemang, trivsel och arbetsglädje i vardagen. Du ingår i ledningsgruppen för verksamheten Förebyggande, korttid, larm- och nattorganisationen, där du tillsammans med övriga chefskollegor bidrar till att driva verksamheten framåt på ett strategiskt plan. Ledningsgruppen träffas regelbundet och ger utrymme till erfarenhetsutbyte. Samarbete och att hjälpas åt och bidra till helheten är viktigt för oss, därför värdesätts en öppen dialog. Som stöd i ditt chefsuppdrag har du nära samarbete med personal- och ekonomiavdelning, och på egna enheten administrativ stöd av samordnare och koordinator.
Övrig information
Facklig företrädare nås via Borås Stads växel
Telefon: 033-35 70 00
Kvalifikationer
Vi söker dig som har erfarenhet av att leda en personalintensiv verksamhet med budget- och medarbetaransvar, gärna inom offentlig verksamhet.
Du har en högskoleexamen i socialt arbete, offentlig förvaltning, hälso- och sjukvård eller annan relevant utbildning. Dessutom värdesätter vi om du har erfarenhet av att ha drivit förbättrings- och utvecklingsarbete med fokus på kvalitet och arbetsmiljö. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlighet. Inom Borås Stad arbetar vi mot ett tillitsbaserat ledarskap. Tillit är en ledningsfilosofi som innebär att vi väljer att lita på att människor i kärnverksamheten har kunskap, omdöme och vilja att genomföra sitt arbete på ett bra sätt utan detaljstyrning och att organisationens viktigaste uppdrag är att skapa förutsättningar utifrån behoven i mötet mellan medarbetar och medborgare. I rollen ser vi ditt ledarskap som nyckel till framgång. Du är nyfiken, driven med ett högt engagemang, som gagnar och utvecklar verksamheten positivt. Vidare är du relationsskapande och förtroendeingivande, där din förmåga att uppmuntra, stödja och utveckla dina medarbetare leder till måluppfyllelse i verksamheten. Genom helhetssyn, driv och vilja skapar du de bästa förutsättningar för dem vi är till för och når framgång i ditt uppdrag. Körkort behövs för tjänsten.
Ansökan
Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök jobbet" nedan.