Arbetsbeskrivning
Drömmer du om en roll där teknik möter människor och där varje dag bjuder på nya utmaningar? Siemens i Växjö söker en servicetekniker inom säkerhet! Här blir du deras hjälte på plats, som med smarta lösningar och grym kundkontakt skapar trygghet och hållbarhet för framtiden. Vill du hänga med på resan? 🚀
OM TJÄNSTEN
Siemens är ett ledande teknikföretag med fokus på industri, infrastruktur, transporter, hälso- och sjukvård. Syftet är att skapa teknik för att förändra vardagen för alla. Genom att kombinera den verkliga och digitala världen ger Siemens sina kunder möjligheten att påskynda sina digitala och hållbarhetsmässiga omvandlingar, vilket gör fabriker mer effektiva, städer bättre att leva i och transporter mer hållbara.
Som servicetekniker hos Siemens får du en varierad och självständig roll med stort ansvar och frihet. Du arbetar nära kunder med felsökning, driftsättning och underhåll av säkerhetssystem som passagesystem, inbrottslarm och VMS, ofta integrerade med IT- och nätverkssystem. Du identifierar förbättringsmöjligheter och erbjuder kunder moderna tekniska lösningar för att utveckla deras anläggningar. Rollen kombinerar praktiskt arbete med konsultation och tilläggsförsäljning, samtidigt som du är en del av ett team med tekniker, projektledare och support. Siemens erbjuder en positiv arbetsmiljö och teknik för att skapa hållbara, säkra samhällen där du bidrar till att förverkliga kundernas visioner.
ARBETSUPPGIFTER
Arbetsuppgifter
* Felsökning och driftsättning: Arbeta ute hos kunder med att felsöka, driftsätta och optimera både nya och befintliga säkerhetssystem
* Underhåll av system: Utföra planerade underhåll och säkerställa att systemen fungerar effektivt och uppfyller kundernas behov
* Integrering av säkerhetssystem: Koppla upp och integrera säkerhetssystem som passagesystem, inbrottslarm och VMS med nätverk och IT-system
* Kundkonsultation och tilläggsförsäljning: Identifiera förbättringsmöjligheter i kunders anläggningar, ge konsultation och föreslå nya tekniska lösningar samt sälja in Siemens tjänster och produkter
VI SÖKER DIG SOM
* Har några års arbetslivserfarenhet från en teknisk roll, gärna inom el/teleteknik, svagström, eller säkerhet, andra teknikområden är också av intresse
* Har B-Körkort
* Har ett svenskt medborgarskap, det är ett krav i tjänsten då Siemens arbetar inom säkerhetsbranschen
* Kan kommunicera obehindrat på både svenska och engelska i tal och skrift
* Trivs med kundkontakt och att skapa långsiktiga kundrelationer
* Har ett genuint intresse för teknik och en vilja att utvecklas inom olika teknikområden
Det är meriterande om du har
- Goda IT- och datakunskaper, samt erfarenhet av konfigurering och/eller arbetat med nätverk
- Kunskap om regelverk och föreskrifter inom säkerhetsområdet
För att lyckas i rollen har du följande personliga egenskaper:
- Stabil
- Stresstolerant
- Optimistisk
- Ordningssam
Vår rekryteringsprocess
Denna rekryteringsprocess hanteras av Academic Work och vår kunds önskemål är att alla frågor rörande tjänsten skickas till Academic Work.
Vi tillämpar löpande urval och kommer plocka ner annonsen när tillräckligt många kandidater har nått slutskedet i rekryteringsprocessen. Rekryteringsprocessen innehåller två urvalstest: ett personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga. Testerna är ett verktyg för att kunna hitta den kandidat med högst potential för tjänsten samt främja jämlikhet, mångfald och en rättvis rekryteringsprocess.
- Som en del av anställningprocessen begär Siemens ut utdrag från Rikspolisstyrelsens misstanke- och belastningsregister då de arbetar med kunder inom säkerhetsbranschen.
INFORMATION OM FÖRETAGET
Här kan du läsa mer om Siemens!