Arbetsbeskrivning
Sigtuna kommun är en plats med stor spännvidd. Här ryms levande landsbygd, småstad och en internationell flygplats. Ett rikt kulturarv och kulturell mångfald. En stolt historia och stora framtidsplaner. Kanske är det därför drivkraften är så stark att växa, förändras och utvecklas. Det är också därför det är så spännande att arbeta här. Hos oss blir du del av en trevlig och prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar tillvara på varandras kunskap, olikheter och erfarenheter. Arbetet är ofta omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfullt. Välkommen hit!
Socialförvaltningen har ett brett ansvarsområde där myndighetsutövning och förebyggande insatser ingår, bland annat barn- och ungdomsvård, missbruks- och beroendevård, våld i nära relation och familjerådgivning.
ARBETSUPPGIFTER
I Sigtuna kommun satsar vi på att utveckla och stärka familjehemsvården, vilket märks bland annat på att vi återigen får möjlighet att utöka vårt team. Då vi nu även påbörjar arbetet att rekrytera egna jourhem söker vi ytterligare två familjehemssekreterare. På vår enhet jobbar i dagsläget fem familjehemssekreterare, fem barnhandläggare, två behandlingsassistenter, en biträdande enhetschef och en enhetschef.
Som familjehemssekreterare hos oss kommer du tillsammans med dina nya kollegor ansvara för att rekrytera, utreda och kontinuerligt stödja och vägleda våra familjehem i deras uppdrag. Vi arbetar till största delen med våra egna familjehem och lägger därför mycket tid, kraft och resurser på att stötta, handleda och även kompetensutveckla våra hem.
Vi hoppas att du vill vara en del av en välkomnande och erfaren enhet som drivs av engagemang för våra placerade barn och en vilja att stötta varandra i det dagliga arbetet.
Hos oss arbetar familjehemssekreterare och barnsekreterare nära varandra i alla ärenden, för att följa upp att det placerade barnet får god omsorg och god utveckling i sitt familjehem. Våra behandlingsassistenter finns med och jobbar med umgänge mellan det placerade barnet och de biologiska föräldrarna där det är möjligt.
Som anställd hos oss erbjuds du introduktionsprogram, intern såväl som extern handledning, kontinuerlig kompetensutveckling genom föreläsningar och utbildningar, flexibilitet och möjlighet att arbeta hemifrån vissa dagar i veckan i överenskommelse med närmaste chef, årsarbetstid, möjlighet till semesterväxling samt friskvårdsbidrag.
Vår arbetsplats är belägen i Märsta kommunhus, ett par minuters promenad från tågstationen.
KVALIFIKATIONER
Kvalifikationer - Skallkrav
• Socionomexamen eller annan, av arbetsgivaren, likställd utbildning
• Dokumenterad erfarenhet av att ha arbetat som socialsekreterare med myndighetsutövning inom barn och ungdomsområdet, alternativt som familjehemssekreterare.
• Resor är vanligt förekommande i tjänsten och av den anledningen är det viktigt att du har körkort.
• Goda kunskaper i svenska språket
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Du har förmåga att arbeta självständigt och strukturerat där du på en vardaglig basis kan prioritera bland dina arbetsuppgifter. Du samarbetar väl med andra och har förmåga att skapa och behålla relationer. I pressade situationer behåller du ditt lugn och du väljer att se lösningar snarare än problem. Det är viktigt att du känner dig trygg i din roll för att kunna handleda våra familjehem på bästa sätt.
Intervjuer kan komma och ske löpande under ansökningstiden, så varmt välkommen med din ansökan redan idag.
ÖVRIGT
Din ansökan gör du enkelt genom att bifoga ditt CV och svara på några urvalsfrågor kopplade till denna tjänst. Vi ber dig dock att inte bifoga personligt brev.
Som anställd i Sigtuna kommun får du ta del av en rad förmåner, bl.a. blir du automatiskt medlem i Personalklubben där du kan ta delta i olika aktiviteter. Läs gärna mer om våra andra förmåner och hur det är att jobba hos oss i Sigtuna kommun!
https://www.sigtuna.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss.html
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.