Socialsekreterare för felaktiga utbetalningar och kvalitetsarbete
Skicka ansökan 14 dagar kvar
Socialsekreterare
14 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Vi söker en socialsekreterare med lång erfarenhet av socialt arbete, särskilt inom ekonomiskt bistånd, och goda kunskaper i datahantering och digitala verktyg. I denna roll kommer du ha ett särskilt ansvar för hantering av felaktiga utbetalningar, kvalitetsarbete och ge stöd till medarbetare. Du kommer också att spela en viktig roll i att driva och utveckla enhetens arbete genom att bidra med förslag på förbättringar och vara en drivande kraft i verksamhetens långsiktiga utveckling. Här får du möjlighet att vara med och forma och utveckla en viktig verksamhet. Du kommer att ingå i ledningsgruppen där du har möjlighet att påverka och bidra till enhetens långsiktiga utveckling. Hos oss får du stora möjligheter att påverka arbetssätt och processer, samt bidra till förbättring och effektivisering av verksamheten. Vi erbjuder en dynamisk och utvecklande arbetsmiljö i en organisation som värderar både kompetens och välmående. Om du brinner för att arbeta med utredningar, förbättra processer och skapa effektiva arbetsmetoder – då kan den här tjänsten vara något för dig! Enheten för ekonomiskt bistånd är en del av den sociala avdelningen och består av tre grupper: Mottagningsgruppen, Utredningsgruppen och Stöd och Samordning, inklusive Boendeteamet. Varje grupp leds av en biträdande enhetschef som ansvarar för att leda och fördela arbetsuppgifterna. Den sociala avdelningen arbetar systematiskt för att utveckla en sammanhållen socialtjänst med fokus på att uppnå goda resultat för brukaren. Avdelningen ansvarar för socialtjänst, omsorg om personer med funktionsnedsättning samt preventiva insatser för barn och ungdomar. Arbetsplatsen är belägen i moderna lokaler i Hammarby Sjöstad, där vi arbetar i öppna landskap. Här får du som medarbetare möjlighet att vara del av en utvecklingsorienterad arbetsmiljö och bidra till en positiv arbetskultur. Vi erbjuder Södermalms stadsdelsförvaltning tillämpar vinter- och sommararbetstid samt har ett flextidsavtal. Förvaltningen arbetar aktivt för en hälsofrämjande arbetsplats. Som anställd har du friskvårdsbidrag samt möjlighet att köpa stadens simhallskort till subventionerat pris. Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning och ålder Intervjuer kan komma att påbörjas innan ansökningstiden gått ut. Din roll Som socialsekreterare med huvudansvar för felaktiga utbetalningar och kvalitetskrav kommer du att spela en viktig roll i att säkerställa att utredningar genomförs korrekt och i enlighet med gällande riktlinjer. Ditt ansvar omfattar: - Identifiera och åtgärda felaktiga utbetalningar inom verksamheten, inklusive att driva utredningar och bidra till förbättringsåtgärder. - Säkerställa korrekt och rättssäker hantering av utredningar inom ekonomiskt bistånd. - Aktivt arbeta med kvalitetsuppföljning och förbättring av processer. - Bistå kollegor och medarbetare med stöd, vägledning och utbildning för att säkerställa hög kvalitet och rättssäkra arbetssätt. - Tillsammans med enhetens samordnare planera och genomföra workshops och enhetliga träffar för att höja kompetensen och säkerställa gemensamma arbetssätt. - Bidra med idéer och förslag för att vidareutveckla verksamheten, och vara en viktig resurs i arbetet med långsiktig förbättring och effektivisering. - Vara beredda att utbilda och presentera förslag för övrig personal, och aktivt bidra till en positiv och utvecklingsorienterad arbetsmiljö. - Representera enheten i olika sammanhang som ledningen anser vara lämpligt, och vara en viktig resurs både för enheten och för andra delar av avdelningen. - Delta aktivt i ledningsgruppen och bidra till utveckling och styrning av verksamheten. Din kompetens och erfarenhet - Masterexamen i socialt arbete eller annan relevant utbildning inom socialt arbete eller motsvarande. - Lång erfarenhet av arbete inom socialtjänsten, särskilt med ekonomiskt bistånd och felaktiga utbetalningar. - Erfarenhet av att arbeta med långsiktig verksamhetsutveckling och förbättring av processer och arbetssätt. - Goda kunskaper inom datahantering och digitala verktyg för effektiv dokumentation och rapportering. - Förmåga att arbeta strukturerat och systematiskt med utredningar och kvalitetsarbete. - Stark kommunikativ förmåga och erfarenhet av att leda och utbilda kollegor. - Erfarenhet av att arbeta i tvärfunktionella team och bidra till en positiv arbetsmiljö. - God datorvana och erfarenhet av att använda dokumentationssystem och Office-paketet. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Välkommen till Södermalms stadsdelsförvaltning! Södermalm är en kulturell och levande stadsdel i innerstaden med engagerade invånare och ett stort hjärta. Hos oss kan du verkligen göra skillnad. Tillsammans med våra Södermalmsbor utvecklar vi en ännu bättre stadsdel att leva, verka och bo i. Som medarbetare hos oss har du en trygg anställning med schyssta villkor, där vi tror att mångfald och jämn könsfördelning bidrar till att stärka vår verksamhet. Vi gillar att tänka nytt – vi hoppas att du som söker vill utveckla Södermalm tillsammans med oss! https://start.stockholm/om-stockholms-stad/organisation/stadsdelsforvaltningar/södermalm/ kan du läsa mer om Södermalms stadsdelsförvaltning och du får även gärna besöka vår https://facebook.com/södermalmsdf.

Mer info

Anställningsform -
Publicerad 2024-11-19
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Liknande jobb