Arbetsbeskrivning
Tilltalas du av Statens historiska museers vision "Tillsammans gör vi historia betydelsefullt för fler?" Vill du bidra till att så många som möjligt får tillgång till kulturarv och historia? Då kan du vara vår nya kollega! Vi är ett proffsigt och kreativt kommunikationsteam bestående av ett 15-tal medarbetare.
Om vikariatet:
Som kommunikatör är du del av ett team som ansvarar du för den digitala marknadsföringen och kommunikation i sociala medier och på museernas webbplatser.
I arbetet med sociala medier ingår det att planera, genomföra och följa upp kampanjer i digitala kanaler. Du har erfarenhet av att ta fram organiskt innehåll till sociala medier från ax till limpa. Du trivs i en coachande roll, där du även samordnar och stöttar personal på museerna i att publicera organiskt innehåll i sociala medier.
Arbetet med museernas webbplatser innebär att operativt anpassa och ta fram tillgängligt innehåll. Det ingår även att strategiskt utveckla webbplatserna tillsammans med myndighetens webbgrupp och coacha personal på museerna i att utföra enklare uppdateringar. Du har ett användarperspektiv på ditt arbete och är välinsatt i klarspråk och webbtillgänglighet. I arbetet med webbplatserna ingår även att delta i myndighetens webbstatistikgrupp, där ni tillsammans följer upp för att sedan kunna optimera innehållet.
Du har god samarbetsförmåga och tillsammans med dina kollegor i kommunikatörsteamet stöttar och täcker ni upp för varandra i olika kommunikationsinsatser.
Kvalifikationer:
• Utbildning inom kommunikation eller likvärdig utbildning från universitet, högskola eller yrkeshögskola.
• Flerårig erfarenhet som digital kommunikatör eller marknadsförare.
• Erfarenhet av att planera och genomföra digitala marknadsföringskampanjer i sociala medier.
• Kunskaper i webbpubliceringsverktyg, i första hand Wordpress.
• Erfarenhet av att skriva klarspråk och välinsatt i webbtillgänglighet (WCAG).
• Erfarenhet av enklare bildhantering i Photoshop.
• Erfarenhet av att anpassa innehåll för olika kanaler och målgrupper.
• En stark stilistisk förmåga, på såväl svenska som engelska.
Meriterande:
• Varit beställare mot byrå av utomhusreklam och digital annonsering.
• Erfarenhet av att filma och texta video till sociala medier.
• Kunskap om SEO och SEM.
• Vana av att arbeta med kommunikation i en större och komplex organisation.
Om dig:
• Vana att arbeta i komplexa sammanhang, högt tempo och gärna med flera olika varumärken samtidigt. Du är självgående och strukturerad, har god samarbetsförmåga och ett coachande förhållningssätt.
• Du trivs i en roll där du arbetar i flera kanaler och vet hur du ska prioritera för att nå ut på bästa sätt.
• Ett grafiskt och kreativt öga för kommunikation.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Tjänsten är ett vikariat under sex månader på heltid med möjlig förlängning. Tillträde snarast.
Välkommen med din ansökan!
Statens historiska museer är Sveriges största statliga museikoncern. I myndigheten ingår Hallwylska museet, Historiska museet, Livrustkammaren, Skoklosters slott, Sveriges museum om Förintelsen och Ekonomiska museet – Kungliga myntkabinettet -med Tumba bruksmuseum. Här ingår också uppdragsverksamheten Arkeologerna, med kontor på fem olika platser i landet. Statens historiska museer har till uppgift att främja kunskapen om och intresset för Sveriges historia samt bevara och utveckla det kulturarv som myndigheten förvaltar. Vår gemensamma vision är ”Tillsammans gör vi historia betydelsefullt för fler”. Myndigheten har ca 350 anställda medarbetare.