OBS! Sista ansökningsdag har passerat för denna annons. Du kan fortfarande läsa om den, men det går inte längra att ansöka.

Nämndsekreterare, vikariat
Sekreterare Nämndsekreterare
Utgått

Arbetsbeskrivning

Vår styrka är att Essunga är en av Sveriges minsta kommuner! Vi arbetar på ett okomplicerat sätt över verksamhetsgränser och i nätverk med andra kommuner. Detta ger helhetsperspektiv och hanterbarhet både för medarbetare och kommuninvånare. Förändringar blir synliga i en liten kommun, vilket ger oss som arbetar tillfredställelsen av att se resultat av vårt arbete. Du har stora möjligheter att påverka och våra korta beslutsvägar ger snabba resultat. Vi hälsar dig välkommen till Essunga kommun i hjärtat av Västra Götaland. Centralorten Nossebro är en timmas bilresa från Göteborg och cirka en halvtimma från Alingsås, Vårgårda, Trollhättan och Vänersborg. Vill du veta mer om vad Skaraborg har att erbjuda i form av boende, fritidsaktiviteter och upplevelser? Besök www.livetiskaraborg.se. Arbetsplatsbeskrivning Kommunkansliet har det kommunövergripande ansvaret för registrering, nämndadministration, valadministration, Dataskyddsförordningen (GDPR), arkiv och IT-strategiska frågor. Avdelningen ansvarar även för kommunens reception. Kansliet är en administrativ servicefunktion, och vi möter och servar våra kollegor, kommunens förtroendevalda och våra medborgare. På kansliet arbetar idag sju medarbetare. Vi arbetar med kommunfullmäktige, kommunstyrelsen, utbildningsnämnden, socialnämnden, bygg- och miljönämnden, revisionen samt ett antal mindre råd och beredningar. Kansliet hanterar kommunens post, registratur, diarium och arkiv. Arbetsplatsen är placerad i centralorten Nossebro på kommunkontoret. I Essunga kommun är vi positiva till distansarbete på del av tjänst, när verksamheten så tillåter. Arbetsbeskrivning Är du nyfiken på att jobba som nämndsekreterare, och är en person med känsla för struktur och ordning? Då har vi jobbet för dig! Vi söker en nämndsekreterare för ett vikariat under ett års tid, gärna med kunskap eller erfarenhet av offentlig sektor. Som nämndsekreterare har du en central administrativ roll inom kommunledningssektorn och ett nära samarbete med sektorchefer, tjänstepersoner, nämndernas ordförande och övriga förtroendevalda. För den här rollen är du bland annat ansvarig för utbildningsnämnden och socialnämnden, och arbetar i team med våra andra duktiga och erfarna nämndsekreterare som ansvarar för bygg- och miljönämnd och kommunstyrelse. Vidare bidrar du till att säkra att den politiska gången följs i enlighet med gällande lagar och fastställda styrdokument. I din roll som ingår bland annat diarieföring, beredning, planering, bevakning, expediering, utlämning av handlingar, sekretessbedömning, arkivering och posthantering. Arbete på kvällstid förekommer i nuläget nio gånger per år.  Kvalifikationer Avslutat gymnasium är kriterium medan vidareutbildningar inom områden som bedöms relevanta för tjänsten är meriterande. För att lyckas med uppdraget behöver du vara strukturerad och systematisk i ditt arbete samtidigt som du är drivande, kan arbeta självständigt och ta egna initiativ. Detta innebär att du organiserar samt prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. Som sekreterare jobbar du hela tiden med många olika intressenter, så som chefer, handläggare, förtroendevalda och medborgare. Därför är det det av stor vikt att du är förtroendeingivande och kan bemöta olika människor på ett respektfullt och professionellt sätt. I din roll är det viktigt att du kan uttrycka dig väl i svenska språket både i tal och skrift. Det är viktigt att du ger ett professionellt och förtroendeingivande intryck. Det är mycket meriterande om du har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter och om du tidigare har arbetat i en politiskt styrd organisation. Det är även meriterande med erfarenhet av och kompetens om kommunallagen och offentlighet- och sekretesslagen. För att lyckas i rollen vet vi att dina personliga egenskaper har stor betydelse. För att trivas i rollen tror vi att du är noggrann, bra på att skapa struktur och kan leda dig själv i ditt arbete. Du är serviceinriktad och lösningsorienterad. Det är självklart för dig att jobba digitalt och du har lätt för att förstå och använda olika system. Som sekreterare är egenskaperna noggrannhet och flexibilitet viktiga. Det är viktigt att du har en mycket god servicekänsla, har lätt för att samarbeta och har lätt för att snabbt skapa goda relationer.  Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och det är viktigt för oss att din profil bidrar till att komplettera vårt kansliteam med dina egenskaper och erfarenheter.  Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt Dataskyddsförordningen.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-11-18
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet 6 Månader eller längre

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Liknande jobb

Handläggare Administratör Kundhandläggare IT-administratör Webbadministratör Kundadministratör
13 dec
Administratör Kundadministratör Affärsadministratör Offentlig upphandlare
23 dec
Assistent Administratör Administrativ assistent
23 dec