Placeringssamordnare

Arbetsbeskrivning

Har du idéer för framtiden och drivs du av utmaningar? I Haninge får du utvecklas tillsammans med trygga kollegor som vill göra skillnad redan idag. Just nu pågår ett av de mest ambitiösa förändringsarbetena i vår kommuns historia. Vi bygger en ny stad, cirka 20 minuter från Söder. Följ med på vår resa.    Vill du vara med på vår utvecklingsresa för att bli en lättillgänglig, synlig och kunskapsbaserad socialtjänst med ett förebyggande arbetssätt? Hos oss på social- och äldreförvaltningen får du vara med och bidra till att framtidssäkra socialtjänsten. Vi arbetar utifrån våra målgruppers behov inom individ- och familjeomsorg, funktionshinderomsorg och äldreomsorg, för att invånarna i Haninge ska kunna leva ett självständigt liv. Vi har fokus på resultat och vad som skapar värde för dem vi är till för. Välkommen till oss! Välkommen att utvecklas med oss Vi söker ytterligare en placeringssamordnare till Funktionsstöd förebyggande och myndighet. Vår enhet hanterar områdena; SoL u 65 och LSS. Vi arbetar med myndighetsutövning enligt socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Enhetens övergripande mål är att skapa förutsättningar för ökad självständighet för målgruppen. Verksamheten bedrivs utifrån lagstiftningens krav, politiska mål och kommunens riktlinjer. Tyngdpunkten i vårt arbete inom myndighetsutövning är rättssäker handläggning och att de insatser vi ger är av god kvalité. Enhetens uppdrag innebär att handlägga ansökningar från den enskilde. Utreda behov av insatser och fatta beslut. Beställa insatser, samt följa upp besluten och säkerställa att de beviljade insatserna fungerar och ger en förbättrad livskvalité. Rollen som placeringssamordnare är en nyckelfunktion i fråga om uppföljning, kvalitetssäkring av insatser, och avtalshantering.  Ditt uppdrag Då arbetet har en övergripande karaktär generellt behöver du ha god förmåga att se helheten och vara med och bidra till verksamhetens utveckling på flera sätt. Arbetsuppgifterna skall vara behovsanpassade vilket betyder att du kan få förändra din struktur och arbetsuppgifter löpande. Du är anställd av, och rapporterar till, områdeschef.  Exempel på arbetsuppgifter kan vara: - Söka placeringar för LSS och Sol under 65 år, såsom exempelvis korttidsboende, boende och daglig verksamhet  - Säkerställa kostnad i relation till behov genom att bland annat utföra nivåmätningar - Förhandla om platspris, upprätta individavtal samt säkerställa att krav utifrån upphandling efterlevs - Bistå med stöd till handläggare utifrån kvalitetskrav när det gäller placeringar - Årligen, och löpande inventera avdelningens kommande behov av bostad med särskild service enligt LSS - Bevaka avtalsförändringar samt samverka med såväl handläggare som avtalscontroller - Säkerställa kvaliteten vid externa placeringar genom avstämning samt personlig kontakt I det dagliga arbetet ingår dokumentation, samverkan externt och internt samt att kontinuerligt arbeta med verksamhetsutveckling. Det här söker vi hos dig - Socionomexamen, juristexamen, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig - God förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift och att du är väl förtrogen med det svenska språket. Tjänsten ställer höga krav på språklig noggrannhet då en stor del av arbetet handlar om att upprätta, tyda och justera avtal. - Erfarenhet av myndighetsutövning inom LSS och SoL i offentlig sektor. - Tidigare erfarenhet som placeringssamordnare eller annan liknande funktion.  Meriterande - Erfarenhet av liknande tjänst inom privat sektor - Tidigare erfarenhet av avtalsförhandling - Tidigare erfarenhet av arbetsledning  Din kompetens Du blir tillsammans med din kollega, en nyckelperson på vår enhet. Det är viktigt för oss att du har förmåga att arbeta självständigt, på ett för tjänsten adekvat sätt. Vi vill att du ständigt, och på eget initiativ, driver processer framåt. - Du är självgående och har förmåga att ta egna initiativ för att se till att arbetet flyter på. - Du har förmåga att bedöma kostnadsnivå i förhållande till kvalité, och i förhållande till brukarens behov. - Du har ett lösningsorienterat, empatiskt förhållningssätt och är tydlig och strukturerad i ditt arbete. - Du har mycket god samarbetsförmåga, är pedagogisk, och lägger stor vikt vid att ge ett gott bemötande, både internt och externt. Det här kan vi erbjuda dig Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete som engagerar och utmanar, tillsammans med kunniga och erfarna kolleger. Vi sitter i ljusa trevliga kontorslokaler med goda parkeringsmöjligheter och närhet till köpcentrum, restauranger, naturområde med bad, skid- och löpspår, samt till Handens pendeltågstation, endast 20 minuter från T-centralen. Vi har fri tillgång till gym i kommunhuset, friskvårdscheckar, årsarbetstid, samt möjlighet till semesterväxling. I rollen ges du möjlighet till juridisk handledning och kompetensutveckling. Provanställning kan komma att tillämpas Välkommen med din ansökan!  I den här rekryteringen har vi redan gjort våra val av annonskanaler och samarbetspartners. Vi undanber oss vänligt men bestämt all form av hjälp med rekryteringen från utomstående aktörer. Haninge kommun ser mångfald som en styrka och välkomnar alla sökande. Vår kompetensbaserade rekryteringsmetodik syftar till att fokusera på individens kompetens och därigenom även motverka diskriminering.

Mer info

Anställningsform -
Publicerad 2024-11-18
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Liknande jobb