Arbetsbeskrivning
Stadsbyggnadsförvaltningen ansvarar för att driva och samordna den fysiska planeringen av Göteborg. Vi bidrar till att skapa en hållbar stad för nuvarande och kommande generationer. Inom vårt uppdrag ryms ansvar för strategisk planering, detaljplanering, lantmäteri, bygglovhantering och tillhandahållande av geografisk data. På förvaltningen arbetar cirka 450 personer.
Stadsbyggnadsförvaltningen är en del av de stadsutvecklingsförvaltningarna som finns i Göteborgs Stad. Gemensamt arbetar vi med att skapa förutsättningar för en fungerande infrastruktur, bostäder och lokaler med kvalitet, en inbjudande offentlig miljö och verkar för att staden blir hållbar ur alla perspektiv.
ARBETSUPPGIFTER
Bygglovavdelningens uppdrag är att hantera ansökningar om bygglov, rivningslov, förhandsbesked, strandskyddsdispenser, anmälningspliktiga åtgärder och anmälningar om olovligt byggande. Avdelningen ger också allmänheten stöd och råd i andra lovrelaterade frågor och hjälper dem i bygglovsprocessen. Avdelningen bevakar att önskemål följer målen för den önskade bebyggelseutvecklingen i kommunen, kraven på den lokala miljön och en hållbar utveckling. Avdelningen har även ansvar för bostadsanpassnings- och återställningsbidrag för att bygga om och individuellt anpassa bostäder vid funktionsnedsättning, samt ansvarar också för handläggning av kommunalt bostadstillägg för personer med funktionsnedsättning (KBF).
Byggavdelningen är organiserad i sju enheter och består av cirka 120 bygglovarkitekter/-handläggare, inspektörer, administratörer, koordinatorer och övriga handläggare. Avdelningen har genomfört flera digitaliseringsarbeten vilket har resulterat i bland annat införandet av e-tjänster för våra kunder samt aut
KVALIFIKATIONER
Du som söker har högskoleexamen inom relevant område eller långvarig erfarenhet inom verksamhetsområdet. Det är viktigt att du har erfarenhet av Bygglovsprocessen och handläggningssystem inom processen. En grundförutsättning för arbetet är att du har en generellt mycket god IT-kunskap. Du ska ha kompetens av att både ha arbetat med olika IT-system och av att leda/lära ut dina kunskaper i systemen till andra. Erfarenhet av arbete med att bygga regler, skapa mallar och administrera i handläggningssystemet ByggR och Nova är en förutsättning i rollen. Vi ser även att du ska ha erfarenhet av arbete med verksamhetsutveckling, inom offentlig förvaltning och stadsbyggnadsområdet.
För att lyckas i ditt uppdrag är du en kommunikativ person som har lätt för att skapa förtroende i samarbetet med andra. Du har helhetssyn och är handlingskraftig och drivande i ditt sätt att arbeta. Du är analytisk och har hög inlärningsförmåga, vilket innebär att du snabbt tar till dig nya saker. Du har mycket god förmåga att uttrycka di
ÖVRIGT
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.