Arbetsbeskrivning
På Norrtälje kommun är vi stolta över att vara en del av samhällets demokratiska grund och att vara en del av våra invånares så viktiga vardag.
I vår breda verksamhet med våra kunskaper och erfarenheter, har vi en gemensam drivkraft – vi vill få människor och möjligheter att växa. Vi är stolta över varandra och hur vi tillsammans berikar livet för våra invånare.
Om tjänsten
I Norrtälje finns det två enheter som arbetar med försörjningsstöd. Enheten förändring och integration arbetar med att skapa handlingsplaner mot självförsörjning. På enheten mottagning och ekonomiskt bistånd arbetar vi med att ta emot och utreda ansökningar om ekonomiskt bistånd samt andra insatser som är kopplade till detta. Som socialsekreterare arbetar man både med att utreda ansökningar från de som för första gången ansöker om ekonomiskt bistånd och utreda och handlägga ansökningar från de som regelbundet ansöker om ekonomiskt bistånd. Till stöd för handläggningen finns handläggare som bistår med enklare ansökningar, samt ett automatiserat beslutsflöde.
Vi söker nu två socialsekreterare som tillsammans med oss vill vara med och bidra till vårt viktiga samhällsuppdrag!
Arbetsbeskrivning
Som socialsekreterare på ekonomiskt bistånd är du en betydelsefull länk i kedjan mot vårt gemensamma mål att stötta kommunens invånare till en egen hållbar försörjning. Du handlägger samtliga ärenden på enheten, både nyansökan och pågående ärenden. Ett smakprov på arbetsuppgifter tjänsten kan innebära:
• Utreda ansökningar om försörjningsstöd och bedöma rätten till bistånd.
• Tätt samarbete med kollegor på andra enheter, samt andra myndigheter.
• Svara på frågor som kommuninvånare kan ha gällande ansökan.
• Ta emot och utreda ansökningar om nöd, sociala bostadskontrakt eller egna medel.
• Hantera inkomna överklagningar.
Utmaningarna
Socialförvaltningen strävar efter att ständigt utveckla sin verksamhet och på ekonomiskt bistånd har vi under längre period arbetat med digital utveckling. Några av våra processer har varit digitala under längre tid, medan några nyligen har blivit digitala. En utmaning är att lära sig hur de digitala processerna fungerar, och att hantera "barnsjukdomar" bland de processer som nyligen blivit digitaliserade. Det ger dock en stor möjlighet att utveckla processerna.
Vi är samhällets yttersta skyddsnät vilket gör att du kan komma att prata med invånare som befinner sig i stressade eller svåra situationer. Målgruppen är inte homogen och orsakerna till försörjningsproblematiken kan vara olika, allt från otillräcklig föräldrapenning, arbetslös, utförsäkrad från försäkringskassan, till skadligt bruk. Detta kan innebära en utmaning i samtal med invånare.
Kvalifikationer
För denna tjänst krävs en socionomexamen eller en annan utbildning på högskolenivå som arbetsgivaren bedömer relevant. Meriterande om du har arbetslivserfarenhet inom myndighetsutövning, ekonomiskt bistånd och systemet Lifecare.
Gällande uppdraget så är du medveten om att varje invånare är unik och att det krävs en helhetssyn av invånarens situation för att kunna stötta denne till hållbar försörjning. Du är medveten om att du hanterar skattebetalarnas pengar och har socialtjänstlagen att förhålla dig till när du bedömer rätten till bistånd. Då du träffar invånare som ofta befinner sig i en utsatt situation har du en empatisk förmåga, men kan skilja på det personliga och professionella. Då arbetet består av mycket dokumentation och att skriva utredningar kan du uttrycka dig väl i skrift.
Som person är du lösningsorienterad, drivs av utveckling och har en positiv grundsyn. Du gillar utredningsarbete, samarbete och trivs i digitala miljöer. Du är självgående och tar ansvar för ditt arbete på ett strukturerat sätt. Du är stabil och hanterar stressiga situationer på ett konstruktivt sätt. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Till sist tycker du att det är roligt att gå till jobbet!
Om arbetsplatsen
På enheten mottagning och ekonomiskt bistånd arbetar en enhetschef, två gruppledare, nio socialsekreterare, två handläggare och två administratörer. Vår arbetsplats ligger centralt i Norrtälje, nära till busskommunikationer. Vi söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.
Idag erbjuder vi anställda:
• Mentorskap för nyanställda
• Regelbunden handledning
• Regelbundna ärendedragningar
• Möjlighet till semesterväxling
Anställningsform
En tillsvidaretjänst. Vid tillsvidareanställning kan provanställning komma att tillämpas.
En visstidsanställning 250101-251231.
Tillträde enligt överenskommelse.
Urvalsarbete och intervjuer sker löpande under annonseringstiden.
Om oss
Vi är Norrtälje – en kommun där gamla traditioner möter nya idéer. Där närheten till storslagen natur och storstadspuls finns inom räckhåll. Här är vi drygt 3 400 medarbetare som varje dag arbetar för att våra drygt 66 000 invånare ska få leva i ett tryggt och välmående samhälle.
Här vill vi göra plats för olika perspektiv, tankar och behov. Vi vill hjälpas åt och dela lärdomar, framgångar och glädje medan vi tillsammans utvecklar Norrtälje kommun. Läs gärna mer om vår värdegrund Invånaren först - Allas lika värde - Höga förväntningar och Vår vision Global livsstil – lokalt liv
Vi erbjuder mindre hyreslägenheter under det första året på din nya anställning – så att du i lugn och ro får tid att hitta din drömbostad.
Närheten till Stockholm, Uppsala, Arlanda och Kapellskär gör att resten av världen alltid finns inom räckhåll.
Norrtälje kommun ingår i finskt förvaltningsområde och vi ser positivt på om du är finsktalande eller om du kan något av minoritetsspråken alternativt annat språk.
Ansökningshandlingar till denna tjänst är att betrakta som offentliga handlingar som vi kan komma att lämna ut på begäran.
Vi har valt våra samarbetspartners i denna rekrytering och undanber oss därför kontakt med försäljare av rekryteringstjänster.