Arbetsbeskrivning
Vill du leda Socialstyrelsens digitala utvecklingsarbete? Har du goda kunskaper om hur digitalisering, innovation och verksamhetsutveckling kan samverka på ett optimalt sätt?
Om tjänsten
Nu tar vi nästas steg i myndighetens digitala utveckling och söker en digital utvecklingschef för ett ettårigt uppdrag. Du rapporterar till generaldirektören och uppdraget innebär bland annat att utveckla myndighetens arbete med digital transformation genom att lämna förslag på hur organisering och arbetssätt bör utformas så att den digitala transformationen kan accelerera kommande år.
Du leder oss i vårt arbete att i större utsträckning använda digitaliseringens möjligheter för att utveckla verksamheten och skapa nytta för våra målgrupper utifrån deras behov och situation. En av de första uppgifterna kommer vara att utreda och föreslå hur vi arbetar både strategiskt och organisatoriskt för att nå detta.
För att lyckas är du en god och lyhörd ledare, med stor förståelse för hur verksamheten kan utvecklas genom digitalisering. Du kommer arbeta tillsammans med myndighetens ledningsgrupp, verksamheten och övriga kollegor som arbetar driver vår digitala portfölj och innovationsarbete.
Om dig
Vi söker dig med en stark analytisk förmåga och ett strategiskt tänkande, som kan identifiera och föreslå lösningar som leder till långsiktiga resultat. Du har en tydlig kommunikationsförmåga och kan förklara varför förändringarna är nödvändiga samt hur de kommer att ge bättre resultat än andra alternativ. Du har också förmågan att prioritera och fokusera på de mest effektiva åtgärderna för att skapa förändring. Med ditt ledarskap inspirerar och motiverar du andra att stödja och genomföra förändringen. Du trivs med att samarbeta och bygger starka relationer för att driva organisationens gemensamma mål framåt.
Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper i denna rekrytering.
Vi söker dig som har:
• en universitets- eller högskoleutbildning på minst kandidatnivå.
• dokumenterad flerårig aktuell och relevant erfarenhet av arbete med strategisk verksamhetsutveckling genom digitalisering
• erfarenhet av att framgångsrikt leda organisationsövergripande förändringsprocesser i eller för verksamhet inom offentlig sektor
• god teknisk förståelse och erfarenhet av att agera länk mellan verksamhet och teknik.
• mycket goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift.
Det är meriterande om du har
• erfarenhet av relevant arbete i en kunskapsintensiv organisation.
• aktuell erfarenhet av att ha arbetat i en liknande roll i staten
• arbete med AI och innovation
Bra att veta
Anställningen är en tidsbegränsad anställning från och med januari 2025 tom 31 december. Du utgår ifrån kontoret i Stockholm, men har möjlighet att arbeta på distans upp till två dagar i veckan. Din tjänstetitel blir sakkunnig och din placering är på avdelningen generaldirektörens stab, enheten för AC stöd.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
När du ansöker får du besvara ett antal urvalsfrågor som är kopplade till kravprofilen i annonsen. Dina svar används som en del i urvalsarbetet och kan avgöra om du går vidare i rekryteringsprocessen eller inte. Det är därför viktigt att du svarar så utförligt och tydligt som möjligt. Vi använder inte det personliga brevet vid urvalet, därför bifogar du endast ditt cv.
Om du har frågor om tjänsten, kontakta GD-stabschef Urban Lindberg på
[email protected] Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Rebecka Modahed på
[email protected] Facklig företrädare för SACO är Carl-Erik Flodmark
[email protected] Facklig företrädare för ST/OFR är Anders Nordlund
[email protected] Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.
Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan.
Välkommen med din ansökan senast 6 december 2024