Arbetsbeskrivning
Jurist, rättschefens kansli, Statsrådsberedningen
Är du nybliven jurist eller notariemeriterad och vill skaffa dig erfarenhet av Regeringskansliet? Eller har du tidigare arbetat i Regeringskansliet och vill arbeta med dagsaktuella frågor kopplade till offentlighet- och sekretess och det rättsliga stödet till den politiska ledningen i Statsrådsberedningen? Vi erbjuder dig som kan möta höga krav på service, noggrannhet och leverans en spännande roll i en händelsestyrd miljö.
Statsrådsberedningen leder och samordnar arbetet i Regeringskansliet. Rättschefens kansli är Statsrådsberedningens rättssekretariat och ger rättsligt stöd till statsministern och övriga delar av Statsrådsberedningen, bl.a. vid handläggning av ärenden om utlämnande av handling. Vi bistår även rättschefen i Statsrådsberedningen i hans uppgifter med att samordna departementen och utveckla Regeringskansliet som myndighet. Vi arbetar ofta med dagsaktuella frågor i skärningspunkten mellan juridik, politik och kommunikation. I kansliet finns expeditionen för regeringsprotokollet.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Du kommer att ha som huvudsaklig uppgift att handlägga kansliets egna ärenden om utlämnande av handling och att rättsligt bistå övriga kanslier i Statsrådsberedningen i deras handläggning av sådana ärenden. I uppgiften ingår att vara kansliets kontaktpunkt för ärenden om utlämnande av handling. Du kommer också att bistå regeringens protokollförare och vid behov föra protokoll vid regeringssammanträden. Just nu pågår en digitalisering av arbetssättet för regeringsärendena och du kommer att ha en viktig roll i det arbetet. Arbetet innebär omfattade kontakter med övriga kanslier i Statsrådsberedningen och resten av Regeringskansliet. Även andra arbetsuppgifter kan förekomma.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
Din bakgrund
Vi söker dig som har en juristexamen och har goda juridiska kunskaper. Det är meriterande om du är notariemeriterad. Erfarenhet av arbete i Regeringskansliet eller annan politiskt styrd organisation är också meriterande liksom erfarenhet av att handlägga ärenden i statlig förvaltning. Om du har särskild kunskap om regelverket kring allmänna handlingar samt offentlighet och sekretess är även det meriterande.
Dina egenskaper
För att lyckas i rollen krävs att du är strukturerad och noggrann och har ett mycket gott omdöme. Vi vill att du har god förmåga att samarbeta med andra men också att arbeta självständigt. Vidare vill vi att du är serviceinriktad med god initiativförmåga. Det är viktigt att du kan sätta in frågor i ett större sammanhang och att du kan både leverera och byta fokus snabbt.
Övrigt
Anställningen inleds med sex månaders provanställning.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta David Oredsson som är kanslichef, på 08-405 20 98. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Hanna Grotander på 08-405 12 36. Fackliga kontaktpersoner är Ewa Widgren för Saco och Karina Åbom Engberg för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 29 november 2024.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Statsrådsberedningen har ansvar för att leda och samordna arbetet i Regeringskansliet.