Socialsekreterare - dödsbohandläggning
Skicka ansökan 23 dagar kvar
Socialsekreterare Dödsbohandläggare
23 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Vad roligt att du är intresserad av att jobba hos oss! Då värderar du förmodligen, precis som vi, ett jobb som är viktigt på riktigt. Här på Kalmar kommun arbetar vi tillsammans för att hela tiden göra Kalmar ännu bättre - för alla som lever sina liv här, driver företag eller besöker vår fina kommun. Socialförvaltningens uppdrag är att främja människors sociala och ekonomiska trygghet, jämlikhet i levnadsvillkor och aktiva deltagande i samhällslivet. Vi arbetar därför processorienterat så att våra brukare får sitt behov av stöd och hjälp tillgodosett med god kvalitet – våra processer hjälper oss att skapa värde för dem vi finns till för. Välkommen till oss! ARBETSUPPGIFTER Vi söker dig som är intresserad av att arbeta med handläggning av dödsboärenden i Kalmar kommun. Tjänsten omfattar myndighetsutövning inom området och du kommer att handlägga ärenden utifrån uppdragen i ärvdabalken och begravningslagen. Arbetet omfattar två olika uppdragsgrenar dels handläggning av ärenden gällande dödsboanmälan och dels gällande förvaltning av dödsbon. Ett ärende kan innehålla såväl enbart det ena som bägge uppdragen. I arbetet kommer du att ha kontakter med anhöriga till avlidna samt åtskilliga myndigheter och andra verksamheter, som har aktiva roller i samband med dödsfall, släktutredning, dödsboförvaltning och begravning. I samband med dödsboanmälan ska du vid behov kunna ta fram underlag för beslut om eventuellt ekonomiskt bistånd till begravningskostnader. Förvaltning av dödsbon är en uppgift där det kan förekomma många olika typer av uppdrag, av såväl praktisk som administrativ karaktär. Tjänsten som dödsbohandläggare är för närvarande placerad inom enheten Central administration inom socialförvaltningen. Hos oss får du möjlighet att i samverkan med kollegor arbeta med utveckling av arbetssätt och metoder inom ramen för vårt målarbete. Vi vill hela tiden utvecklas och förbättras i vårt arbete och allas delaktighet är en förutsättning för detta. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Det är meriterande om du har tidigare handläggarerfarenhet. Det är också meriterande om du har tidigare erfarenhet av att arbeta i verksamhetssystemet Lifecare. Vi värdesätter att du har goda kunskaper om socialtjänstens uppdrag i allmänhet. Arbetet förutsätter att du har lätt för att skapa relationer, har förmåga att på ett bra sätt bemöta människor i sorg och utsatta situationer och att du tar stort ansvar för att fullfölja dina arbetsuppgifter. Vi ser gärna att du är nyfiken och kreativ i ditt arbete men också att du har förmåga att sortera och prioritera vad som behöver göras både kortsiktigt och långsiktigt. Vi tror att du är intresserad av att både enskilt och i samarbete med andra bidra till att verksamheten som helhet utvecklas. Som socialsekreterare krävs även att du är van att uttrycka dig både i tal och i skrift och eftersom resor i tjänsten förekommer behöver du ha B-körkort. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Kalmar kommun kontrollerar identitet och arbetstillstånd innan någon anställs. Detta innebär att du som söker jobb hos oss behöver visa legitimation. Om det är aktuellt kan du även behöva visa upp ditt uppehålls- och arbetstillstånd. Vi undanber oss erbjudanden och försäljningssamtal om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänst.

Mer info

Anställningsform -
Publicerad 2024-11-15
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Liknande jobb