Arbetsbeskrivning
När du jobbar i Halmstads kommun är du med och formar, stärker och berikar andras vardag. Din insats är meningsfull för oss - vem du än är. Vi söker dig som vill bidra till ett bättre Halmstad.
Halmstad är en expansiv kommun där vi arbetar för att våra 105 000 kommuninvånare ska trivas och få ut mer av livet. Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med engagemang och nytänkande. Tillsammans med 10 000 kollegor är du med och bygger hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden. Läs mer om oss https://www.halmstad.se/intro
Socialförvaltningen arbetar för att ge stöd och hjälpa barn, ungdomar, familjer och personer med funktionsnedsättning eller beroendeproblem. Vi arbetar även med uppsökande och förebyggande insatser. Grundläggande för oss är att vi bemöter varandra på ett respektfullt sätt – såväl våra brukare som oss medarbetare emellan.
ARBETSUPPGIFTER
Är du en driven, tydlig och coachande ledare som vill vara med och göra skillnad? Hos oss på Avdelningen för boende och korttid, avd 2, får du möjlighet att arbeta med engagerade medarbetare och chefskollegor.
Avdelningen verkställer insatser enligt LSS gällande bostad med särskild service och korttidsvistelse för vuxna som omfattas av personkretsen jml LSS § 1:1 och 1:2. Verksamheten vilar på grundläggande värden från SoL, LSS och FN:s konvention om funktionsnedsättning. Målet är att erbjuda individanpassat stöd för ett värdigt liv och främja delaktighet och jämlikhet. Kvaliteten i verksamheten ska säkras genom kontinuerlig utveckling.
I rollen som enhetschef kommer du att ingå i ledningsgruppen tillsammans med 9 andra enhetschefer, varav en poolenhetschef samt metodstödjare, planeringssekreterare och avdelningschef.
Enhetscheferna har budget- personal- och verksamhetsansvar för i genomsnitt tre boendeverksamheter och cirka 20-30 medarbetare. I den aktuella tjänsten kommer du att ansvara för 3 gruppbostäder. Du kommer att ansvara för att verkställa avdelningens övergripande strategiska mål samt göra verksamhetsplanering på enhetsnivå. Som enhetschef kommer du att aktivt samverka med både interna och externa samarbetsparters. Du förväntas vara drivande och hålla dig uppdaterad om utvecklingen inom verksamhetsområdet. Dessutom kommer du att vara aktiv i utvalda utvecklingsområden för uppdraget, där du samarbetar med andra.
I tjänsten ingår chefsberedskap två gånger om året.
KVALIFIKATIONER
Krav för tjänsten inkluderar minst 1 års chefserfarenhet innehållandes personal-, budget- och verksamhetsansvar samt erfarenhet av arbete inom området för personer med funktionsnedsättningar. Meriterande är kunskap inom LSS-lagstiftningen, kännedom och kunskap om insatsen bostad med särskild service samt erfarenhet av förändringsarbete.
Vidare krävs en relevant kandidatexamen inom det sociala området (180 hp) eller annan utbildning som bedöms likvärdig. Har du genomfört utbildningar så som "Utvecklande ledarskap" eller annan ledarskapsutbildning ser vi även detta som meriterande. B-körkort, tillgång till egen bil och god svenska i tal och skrift är nödvändiga krav för tjänsten.
Vi söker en möjliggörande och kommunikativ enhetschef som framgångsrikt förmedlar idéer och tillhandahålla tydlig information, både muntligt och skriftligt. Din förmåga att kommunicera klart och enkelt är avgörande för att skapa förståelse och engagemang inom teamet.
Som enhetschef kommer du att se till helheten, prioritera utifrån övergripande strategier och ha en framstående förmåga att lösa utmanande problem. Din förmåga att vara strategisk och samtidigt flexibel är avgörande för att möta utmaningar inom funktionshinderomsorgen.
Du är trygg och självständig och trivs du med att hantera en ständig förändringstakt och kan snabbt anpassa ditt beteende för att nå uppsatta mål. Din förmåga att hantera flera uppgifter samtidigt och effektivt lösa problem är nödvändig för att navigera i den dynamiska miljön inom funktionshinderomsorgen.
Din förmåga att möjliggöra och bygga relationer kommer att vara nyckeln till framgång i denna roll. Genom att skapa samarbete på olika nivåer inom organisationen, såsom medarbetare, brukare, juridiska företrädare/närstående och kollegor, kommer du att bidra till en positiv och samarbetsvillig arbetsmiljö.
Vill du bli en viktig del av vårt dedikerade team inom funktionshinderomsorgen? Tveka inte att söka tjänsten!
Vi använder oss av brukarmedverkan, vilket innebär att du har ett samtal med en brukare under rekryteringen. Intervjuerna planeras den 6 december 2024.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Halmstads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt.
Vi värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande som bidrar till detta.
Innan anställning sker behöver du visa att du har rätt att arbeta, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Det gör du genom att styrka ditt medborgarskap i EU/EES eller Schweiz genom pass, nationellt id-kort eller personbevis tillsammans med identitetshandling. Kan du inte det behöver du uppvisa ett arbetstillstånd eller att du kan visa att du är undantagen från skyldighet till arbetstillstånd.
Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte tas i anspråk av övertalig personal.
Halmstads kommun erbjuder friskvårdsbidrag och tillämpar rökfri arbetstid.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Varmt välkommen med din ansökan!